Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på vidvinkel zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

PeJy

Aktiv medlem
Hej, har börjat kolla på en ny vidvinkel zoom och kommit fram till ett par kandidater. Pentax DA 12-24/f4, Sigma 10-20/f4-5,6 eller Sigma 12-24/f4-5,6. Någon som äger dessa och har några synpunkter? Själv lutar jag åt Pentax 12-24 eller Sigmas 10-20.
 
Det är ett knepigt val, själv har jag Pentax DA12-24, den är skarp och har låg distorsion utom nere vid 12mm. Jag tror jag sett ett test som visar att Sigma 12-24 har toppskärpa, men den är för 24X36 och därmed kanske lite tung? och sen har den f5,6 vid 24mm. Sigma 10-20 har ju bra vidvinkel....
Photozones tester på objektiv med Pentax K10D:
http://www.photozone.de/Reviews/Pentax Lens Tests
Bägge Sigma finns testade på Nikon D200:
http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor / Nikon Lens Tests
 
Hej!
Jag kör själv med Sigma 10-20 mm 4-5,6. Jag är nöjd med objektivet så länge man inte zoomar ut fullt. Då har den lite svårt att teckna ut i kanterna vid stor bländaröppning. en bra brännvidd ligger vid 13-17 mm.Här är några exempel med objektivet: www.prepix.se/sigma

Kameran är en Nikon D200.
 
Hej Peter!

Jag har Sigma 10-20, har valt den för att få de extra 2mm den ger, ganska stor skillnad på 10 eller 12mm.
Kantskärpan vid 10mm är ju inte toppklass men zoomar du in den till 12-13mm och jämför med med de två andra ser du nog ingen skillnad i praktiken.

Micke.
 
Har också Sigma 10-20 och den är min favorit, sitter ofta på kameran.
En sak som förmodligen gäller oavsett vilken du väljer är att kamerans inbyggda blixt inte räcker till om du fotar innomhus, optiken skuggar en stor del av bilden, externblixt är att föredra.
Det enda negativa jag kan komma på med sigman är att den är lite tung, men det är kanske inget man skall klaga på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.