Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på vettig mellanformatare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Vill ha lite tips på en väldigt billig och ändå relativt advändbar mellanformatskamera till ett lågt pris.

Enda kraven är att den ska ha blixtsynk och att man ska se när man ställer in skärpan, dvs ingen stenåldersmodell med separat sökare, där man behöver kuta runt med måttbandet i bakfickan =)
Annars är det skitsamma om det enbart är fast optik på den då den enbart ska användas till porträttfoton.

Enda modellerna jag känner till är Rollei, Kiev och modellen som Photax är återförsäljare för, "seagull".
Så jag mottager tacksamt förslag på annat i en låg prisklass.
Dvs inge Hasselblad el dyl.

/Tobbe

Äre spegelreflex du är ute efter?
Rolleicorder är inte så fasligt dyra... 1500kr å du har en i fint skick. Finns billigare men då får man kanske mixtra lite eller att tiderna är sega.
Fin optik i dem.

Minolta Autocord och YashicaMat är kanonkameror båda två. Seagull är jag personligen tveksam till. De är ju inte så billiga, och optiken är väl simpla tripletter?

Senast ändrad:
Den tjeckiska tvåögda spegelreflexkameran (6x6) Flexaret är en trevlig Rolleiflex-kopia som du bör kunna få för omkring 600 kronor.

/ Fredrik

Hur äör det.. Sama syndrom emd mellanfoprmatare med fast optik som på småbild.. Alltså att de är rel vidvikliga???
Isåfall kanske man skall se upp med dem för porträttfoto...

Mitt personliga val had npog varit at försöka hitta en Mamaiya 645 1000F
Med andra ord den första moderna 645:a som kom i mitten av 70 talet. De brukar man kunna hita till BRA priser

Prestanadam är i allafall jämförbar med Hasselblad från tidigt 70 tal enligt de tester vi gjorde på jobbet...

korttele är väl att föredra för porträtt? typ 80-100mm på en småbildskamera? :eek:

jag kan rekomendera zenza bronica 645 etrs... skitfin kamera som går att få lagom billigt :)

Mamyia 220 & 330 är trevliga modeller oxå.
Tvåögda spegelreflexer med utbytbar optik.
Googla lite så hittar du en hel del info o till salu.

jimh skrev:
Minolta Autocord och YashicaMat är kanonkameror båda två. Seagull är jag personligen tveksam till. De är ju inte så billiga, och optiken är väl simpla tripletter?

Den Seagull-modell som Photax säljer har fyrlinsiga tripletter, precis som YashicaMat. Fast Jag antar att YashicaMatens smäller lite högre. Dock är båda underlägsna en äkta Tessar eller Xenar som återfinns på Rolleikameror.

På diskussionssidor om Seagull sägs att de går sönder efter ca ett år... Finns säkert undantag, men varför chansa. Efter ett år är garantin utgången. :(

För samma pris som Seagullen, runt 2500 kr får man en fin Rolleicord Vb med Schneider Xenar och ljus mattskiva. Rolleiflexer i samma prisklass blir då lite äldre modeller än 'corden, men lite mörkare mattskivor (men ändå lätta att fokussera på då de är mycket finkorniga), och snabbare att hantera än 'corden. Optiskt är det ingen skillnad mellan dem. Vill man ha en Rolleiflex med Xenotar eller Planar-optik får man lägga till en eller två tusenlappar. 3,5 F eller 2,8 F kostar mellan 6-8000 kr som oftast. För den nuvarande Rolleiflex GX eller FX får man lägga till 30.000 kronor ytterligare. :p

Såg dessa fina Rolleiflexer på www.lpfoto.se

Det här är en mycket snygg modell av Rolleiflexerna. Utsökt mekanik som slår kopiorna med hästlängder! Optiken är fantastiskt skarp! Köp, annars gör jag det! :D

Rolleiflex Automat Model X
Artikelnr: kz2469
Serienr: 1159668
Tillverkare: Franke & Heidecke
Skick: C+
Finns i lager
2 100,00 kr (inkl. moms), 2 100,00 kr (exkl. moms)
Produktinformation:
1950-tal. Tvåögd spegelreflex 6x6 cm, med Zeiss Jena Tessar T 3,5/7,5 cm Nr. 3297960 i Compur-Rapid 1-1/500 sek, nyligen genomgången, 6 månaders garanti.

Sedan om du vill ha samma modell billigare, fast ett lite osäkrare kort:

Rolleiflex Automat Mod X
Artikelnr: 2454
Serienr: 1131265
Tillverkare: Franke & Heidecke
Skick: C-D
Finns i lager
1 200,00 kr (inkl. moms), 1 200,00 kr (exkl. moms)
Produktinformation:
1950-tal. Tvåögd spegelreflex 6x6 cm, med Zeiss-Opton Tessar T 3,5/75 mm Nr. 17717 i Compur-Rapid 1-1/500 sek, worn but very clean glass, verkar fungera bra mekaniskt. Samlarkamera ej garanti!

Jag har handlar från LP-Foto många gånger och de kan kameror! När de sätter skicket till C så skulle många andra handlare kalla den B istället. :)

mellanformatare

Jaha..Frågan har varit upp tidigare med massor av svar.Jag rekommenderar fortfarande att inte köpa billigaste typ Seagull, men ej heller dyrast typ Hasselblad.Själv använder jag en Bronica etrs-mycket bra och jag köpte den begagnat till bra pris..

SinusLinus skrev:
MFarna som tagits upp har 80mm optik dvs normaloptik...

Du tror inte att mängder av prisvinnande porträtt tagits med en Rollei? :D :D :D :D :D

Fråga klassiska Hollywoodfotografer t.ex.

I äldre foto-årsböcker och böcker med prisvinnare i fotografi alla kategorier, så kan Rolleiflex/Rolleicord-kameror vara utrustningen för kring en tredjedel av deltagarna.

Det här porträttet har jag tagit med en Rolleiflex Automat från 1938. Zeiss Tessar 3,5/75. Data: Rolleisoft 0, och ljusgrönt filter. bländare 4, 1/10 sec. Agfapan APX 25 efter 12 Asa. Framkallare: Agfa 8, Glycin-porträttframkallare. Papper: Emaks K883. Pappersframkallare: Ansco 130. Tonad i Kodak Sepiatoner.

http://imagehost.auctionwatch.com/preview/je/jenspatricdahlen/Nathalie1.jpg

Re: mellanformatare

walter-g skrev:
Jaha..Frågan har varit upp tidigare med massor av svar.Jag rekommenderar fortfarande att inte köpa billigaste typ Seagull, men ej heller dyrast typ Hasselblad.Själv använder jag en Bronica etrs-mycket bra och jag köpte den begagnat till bra pris..

Håller med, även om en ny Seagull bara är billig i kvaliteten och inte i priset. Man kan som sagt få en mycket bra mellanformatare för samma pris, runt 2500 kr, och den har man ju råd att behålla även om man med blodad tand kanske vill ha en Bronica eller Pentax MF också.

Jag är som kanske märks, tvåögd Rolleifanatiker, och använder mest normaloptik. Vill jag ta tele-bilder får jag nöja mig med min pappas Olympus OM-1 som jag har till låns. Småbild förvisso, men då kan jag ta fler bilder per rulle på t.ex. knipan i holken. En MF med tele och 220-film hade då varit ännu bättre. Men är man envis fanatiker, så... :p

Patric... har jag sagt att det inte går att ta porträtt med de kamerorna??? Nej låångt ifrån.

Det va någon som frågade och jag gav svar.
Jag känner mig grovt misstolkad.

Hej, jag är ju gamla-kameror-MF-bälg-rollei-tvåögdreflex-fan... älskar gamla grejor :)

Har ägt en Rolleicord i mitt liv... i typ en vecka, lämnade tillbaka den för tiderna funkade inte.

Nu har jag två bälgkameror för 120film... den första ligger å väntar på att slutarrengöringen ska bli klar och ihopmonterad och den andra används.

SinusLinus skrev:
Patric... har jag sagt att det inte går att ta porträtt med de kamerorna??? Nej låångt ifrån.

Det va någon som frågade och jag gav svar.
Jag känner mig grovt misstolkad.

Aha, uppfattade det som att du såg ned på normaloptik och porträtt, och under ditt inlägg så rekommenderade ju en annan person kort tele. Du hade ju de tre punkterna efter din mening, och de kan man ju tolka som ironi/sarkasm. De kan också tolkas fel, som i mitt fall. :D

Ursäkta! :D

Det är lugnt :D

De tre punkterna betyder inget egentligen, mest bara att det var ett simpelt konstaterande utan åsikt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar