Annons

Tips på studiobakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

newbeach

Avslutat medlemskap
Tänkte tipsa om en bakgrundspapper jag köpte häromdagen. Det heter spännpapper och säljs bl. a. av Svanströms och liknande kontorstillbehörs butiker. 250 kr fick jag betala för 1.5x25m 110gr. papper. Helt klart ett alternativ till att köpa riktiga pappersbakgrunder för hutlösa pengar.

Tänkte tipsa om en bakgrundspapper jag köpte häromdagen. Det heter spännpapper och säljs bl. a. av Svanströms och liknande kontorstillbehörs butiker. 250 kr fick jag betala för 1.5x25m 110gr. papper. Helt klart ett alternativ till att köpa riktiga pappersbakgrunder för hutlösa pengar.

Kan ju funka ganska bra, tycker dock att det är lite för smalt, iofs kan man ju kapa halva längden och skarva.(Blir lite ohanterligt med papper)

Jag köpte 20 meter svart tyg som jag delade på hälften och sydde ihop, så nu har jag en svart bakgrund på 3x10 meter som kostade 300kr (15kr/m). Ska fixa en vit och brun bakgrund på samma sätt.

Jysk bäddlager har billigt tyg som passar bra som bakgrunder.

Leta efter Velour, finns i många färger för 75:-/pkt (150cm x 5meter) Jag använder det mest till att skärma av med. Det funkar fint till att hänga upp på väggarna för att få en helt svart studio. Det är även bra att skärma av bakom sig när man fotar så att inte ljus studsar runt okontrollerat. Om du gör en eller två skärmväggar av frigolit så är det bra att klä in dem med Svart/vit velour så håller dem länge och man slipper smulor från frigoliten "överallt". En sida svart och en sida vit. Med två svarta sidor mot varandra och modellen emmellan så får du fina siluettbilder om du sätter ljus på en vit bakgrund och har blixtarna på utsidan av skärmväggarna. Se illustration nedan.

Bilagor

• LightingSetup-siluettbilder.jpg
    LightingSetup-siluettbilder.jpg
    19.1 KB · Visningar: 749
som sagt jysk har tyg som funkar alldeles utmärkt(& billigt), har själv gjort en svart bakgrund 2.8x4.8m, själv gjorde jag den fast en bit i taket eftersom jag har lågt tak i rummet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar