Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på skarp porträttoptik

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag skulle gärna vilja ha tips på prisvärda objektiv till nikon för porträtt fotografering i studio såväl som ute, använder just nu mitt 18-105 Allround som visst går att få fina bilder med men jag längtar efter mer skarphet och skärpa

Ska man skaffa sig ett makroobjektiv eller en fast lins t.ex? förslag uppskattas,

Tips: Samyang 85mm f/1,4

Jag skaffade nyss ett porträttobjektiv till en D700. Samyang 85mm f/1,4 är en mycket prisvärd, snorskarp porträttglugg med otroligt bra bokeh (oskärpeteckning). Jag betalade 2600 kr ink frakt från Polen för min på E-bay och har kört den i tre veckor nu. Den är lite lurig att behäska med sitt jättekorta skärpedjup, men ger fantastiska bilder. Fokusringen är stor och trög vilket underlättar, och D700ans stora sökare samt fokusindikatorer är bra stöd. Utvecklande att fokusera manuellt måste jag säga.

Andra gillar Nikons 85 mm 1,8 för ungefär samma pris och med autofokus, men den har inte samma smöriga oskärpeteckning, och är itne lika skarp på full öppning. Nikons 85mm 1,4 är annars mmotsvarig i bokeh, men den kostar över tio papp tyvärr.

Exempel på min flickr: http://www.flickr.com/photos/fredrikandersson/

Nikon 50 1,8 1490,- på cyberphoto. Finns säkert billigare, men den är prisvärd och passar i studio.

Jag skaffade nyss ett porträttobjektiv till en D700. Samyang 85mm f/1,4 är en mycket prisvärd, snorskarp porträttglugg med otroligt bra bokeh (oskärpeteckning). Jag betalade 2600 kr ink frakt från Polen för min på E-bay och har kört den i tre veckor nu. Den är lite lurig att behäska med sitt jättekorta skärpedjup, men ger fantastiska bilder. Fokusringen är stor och trög vilket underlättar, och D700ans stora sökare samt fokusindikatorer är bra stöd. Utvecklande att fokusera manuellt måste jag säga.

Andra gillar Nikons 85 mm 1,8 för ungefär samma pris och med autofokus, men den har inte samma smöriga oskärpeteckning, och är itne lika skarp på full öppning. Nikons 85mm 1,4 är annars mmotsvarig i bokeh, men den kostar över tio papp tyvärr.

Det verkar ju vara en fantastiskt skarp glugg för lite pengar, kan tänka mig att en ny mattskiva i kameran kanske skulle underlätta det manuella fokuserandet, då jag hade tänkt mig ett pris i mellan 5 och 8k klassen så verkar detta definitivt värt att pröva :)

Jag skulle gärna vilja se lite porträttbilder från Makro innan jag bestämmer mig helt dock.

Nikon 50 är ju billigt så det räcker men jag tror jag vill komma lite närmre motivet

Vilken kamera är det du använder? Det påverkar fokusmöjligheterna lite.

Fasta 50mm 1,8 är ju en klassiker, värd att äga som normaloptik för FX, eller porträtt på DX.

Det absolut mest prisvärda objektivet är Nikon 50/1,8D, kostar ca 1500:- nytt. Nackdelen är att fokusringen snurrar vid AF som för övrigt är mycket snabb trots att den får använda motorn i kameran.

Vill du gå upp i pris så är Nikon AF-S 60/2,8 Macro ett strålande bra objektiv, fantastiskt skarpt och med en underbar bokeh.

Båda blir motsvarande klassisk porträttbrännvidd på din D90.

/FW

Det är billigare att köpa samyangen på cyberphoto de säljer den för 2190:- t.o.m söndag 24/10
Och om man använder koden på prisjakt så blir det fraktfritt också

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar