Hej!
Har försökt att läsa om en massa tester och forum om olika kameror på Internet! Tänkte höra om ni har något tips på en semiproffskamera som ni skulle rekommendera att köpa för en nybörjare i prisklassen mellan 7-10 tusen kronor! Den bör inte kräva allt för mycket manuella inställningar och jag skulle gärna vilja köpa ett 50 mm objektiv till kameran!
Vilken/vilka modeller och objektiv skulle ni rekommendera?
Tack på förhand!
Mvh Maria
Jag var nyligen i din situation, och jag fick ett råd (som jag tyvärr inte riktigt tog till mig direkt), som är väldigt bra. Ta ditt kameraval i tre steg:
1. Bestäm hur mycket pengar du vill spendera (det har du gjort).
2. Kläm, känn och utforska olika kamerahus! Allvarligt talat, jag kan inte överdriva hur viktigt det här är! Skillnaden mellan en kamera som ligger bra i handen, och en som känns obekväm att hålla i, gör mer skillnad på dina bilder än något objektiv. Att du kan och vill ta med dig kameran är ännu viktigare: en kamera som ligger hemma tar inga bra bilder, hur tekniskt perfekt den än är!
Moderna digitalkameror är över lag såpass bra att du kan ta helt okej bilder med vilken som helst. Att du känner dig bekväm med ergonomin och vikten blir mycket viktigare än hur högt ISO-värde ett specifikt kamerahus har. Pröva hur olika hus känns med lite olika objektiv. Ta din tid. Du ska inte bara kunna hålla en kamera bekvämt, du ska kunna BÄRA den också. Titta på vad för slags väska du behöver för att bära din utrustning och om du kan bära med dig den väskan regelbundet utan att det känns klumpigt. Det här är EXTREMT individuellt.
Jag vet att många klagar på att systemkameror är så stora och klumpiga att man inte kan ta med dem så ofta, speciellt om man har flera objektiv. Men för mig är det helt okej, jag släpar en stor fotoväska med en uppsättning objektiv vilken dag som helst. Däremot hatar jag att använda små kameror som ligger fel i handen: jag provade en Sonykamera som många rekommenderat, och jag avskydde ergonomin och det grunda greppet, men jag vet att det är många som älskar den modellen just för att den är mindre och behändigare.
Så återigen, kläm, känn och utforska. Testa, inte bara kamerahus utan kombinationen av olika objektiv och hus. I slutändan är det hur bekväm du känner dig med din kamera som kommer avgöra hur mycket du använder den.
Sen, när du fotat ett tag och hittat ditt bildspråk, så kanske du kommer behöva välja kamera baserat på tekniska egenskaper. Men det man tror man kommer göra som nybörjare är inte alltid det man gör ett år in i sin resa som fotograf