Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på rätt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasholm

Medlem
Jag fotograferar för det mesta hundar, eller dokumentärt.
Jag gillar zoomomfånget på mitt 70/200 4f och
ljustyrkan och storleken på mitt 50mm/1.8
Vad jag letar efter är ett allroundobjektiv.
ca 28-100 med bra ljusstyrka (2.8).
Lätt och snabb autofokus prioriteras även.
Är beredd att ge upp till ca 8000 :-

Vad skulle ni köpt?
Canon 28-100/2.8 ?

Jag änvänder Canon 10D/20D
 
28-70 2.8L ha ajg ett, tycker det funkar ypperligt som allround objektiv... är ju den gammla modellen iof, den nya heter väl 24-70 eller liknande, är inte säker där, men det jag har ger otroligt skarpa bilder och har övrigt mkt bra optisk prestanda. Ganska tungt, men inte för tungt. DU kan dog få ett fint exemplar för runt 7-8000 begagnat.
 
Allt är ju förstås relativt, men ett lätt allroundobjektiv med f2,8 blir kanske lite svårt =/
Har själv ett Tamron 28-75 och är nöjd än så länge.. förmodligen inte lika snabb/tyst fokus som Canons L-variant(?), men bra mycket billigare =)
 
jag använder Tamron 28-75/2,8 XR Di och använder det nästan alltid med tanke på mina andra objektiv. Standard bojektivet Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6 får jag använda när jag vill ha lite mer "vidvinkel". 28-75 kan ibland kännas smalt, men inte så ofta. Det är ett bra val tycker jag :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.