Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på prisvärd scanner för 6*6?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har letat efter en prisvärd scanner som jag kan scanna 6*6 negativ med.
Ikväll har jag testat en HP Scanjet 5300C som jag köpte på loppis.
Tyvärr är den oduglig att scanna neg med, men den kostade bara 50:-
Så jakten fortsätter.
Det gör inget om den är gammal, stor och bullrig, bara den ger bra filer.
Vad kan ni tipsa mig om?
 
Canons Canoscan 8600F har ramar för både 24x36neg, 6x6 neg och 24x36 dia - och kostar under 2 tusenlappar ny hos t ex JME Data.
Finns säkert till lägre pris också så här innan jul.

Jag kör med en sån och tycker den levererar bra!
Kika i mitt analoga album, alla bilder där är scannade med en sån.
/R
 
Jag är van vid att skanna på en Imacon Flextight.. finns det något alternativ under 5000 som ändå ger ok resultat jämfört med en Imacon-proffsskanner?
 
Det funkar alldeles utmärkt att skanna mellanformat på flatbeddskanrar som kostar strax under 2 000 kr. Småbild blir sämre, där kan det behövas en riktig filmskanner. Det är klart att 8800f är det du ska titta på, det kommer ju ny modeller hela tiden så det är ju det senaste modellen som du ska titta på.

/ Erik
 
Jag har en Cacon canoscan 9950F som ger ett ypperligt resultat. Jag köpte min begagnad för ett par år sedan av en mkt trevlig man här på fotosidan. Hittils har den inte svikit mig en enda gång.

Minns inte exakt vad jag betalade, men jag har för mig att det var nånting mellan 2500 & 3000kr.Prisvärt tycker jag det var då, och nu borde den gå att få tag i ännu billigare då det har kommit ut efterföljare till den.
 
Trådarkeologi :cool:
Jag tänkte ta tag i jobbet att scanna ett större antal (100+) glasade dia från 60-talet.
De flesta är Agfacolor dia och tejpade runt kanterna och jag vill inte ta isär dem.
Vad är prisvärt i dag när det gäller flatbäddscanner?
Utbudet verkar inte så stort.
Fota av dem skulle kunna funka, men jag har inget bra ljusbord och inget lämpligt objektiv. Ev kanske plattan (ej iPad) skulle funka som ljusbord. Har i o f s en iPad Mini liggandes också.
Om det blir billigare/ bättre att köpa en ny glugg till min Sony A6000?
 
Ingen bekant med ett passande makro? Istället för ljusbord kan man t.ex använda blixt eller lämplig lampa och ritfilm/vitt glas/papper, Ipad etc.
 
Fota av dem skulle kunna funka, men jag har inget bra ljusbord och inget lämpligt objektiv. Ev kanske plattan (ej iPad) skulle funka som ljusbord. Har i o f s en iPad Mini liggandes också.
Om det blir billigare/ bättre att köpa en ny glugg till min Sony A6000?
Det finns en del färskt och halvfärskt i forumet om avfotografering vs scanning.
Om du inte har något macroobjektiv redan så är det ju något som du kan ha användning för utöver att fotografera av diabilder. En mobil eller surfplatta funkar finfint som ljusbord om du bara åstadkommer något slags distans så filmen kommer några centimeter från skärmen för att undvika att skärmpixlarna blir skarpa nog att synas.
Glasade dian har jag fotograferat av med gott resultat, hade det handlat om seriös arkivering av material med stort värde så hade jag förstås plockat ur filmen men jag har bedömt att kvalitetsskillnaden är försumbar med tanke på tänkbar användning av åtminstone mina filer. Jag har använt en mikrofiberduk för att torka bort mjölkig beläggning på glasens utsida.
 
En liten sak bara: Jag har skannat/reprofotat tusentals diabilder. Om det ska vara någon mening med att du anstränger dig med detta ska du absolut ta ut dem ur de gamla ramarna. Det gör betydligt större skillnad än mellan olika skannrar!

Trådarkeologi :cool:
Jag tänkte ta tag i jobbet att scanna ett större antal (100+) glasade dia från 60-talet.
De flesta är Agfacolor dia och tejpade runt kanterna och jag vill inte ta isär dem.
Vad är prisvärt i dag när det gäller flatbäddscanner?
Utbudet verkar inte så stort.
Fota av dem skulle kunna funka, men jag har inget bra ljusbord och inget lämpligt objektiv. Ev kanske plattan (ej iPad) skulle funka som ljusbord. Har i o f s en iPad Mini liggandes också.
Om det blir billigare/ bättre att köpa en ny glugg till min Sony A6000?
 
Problemet är att tar jag isär dessa så kan jag nog aldrig återställa dem igen.
De är från slutet 50-talet t o m 1960.
Skillnad med mina småbildsneg och dia, där har jag scannat några tusen utan bekymmer.
Jag är inte så sygen på att köpa ett makroobjektiv, har ingen användning för det annars, men det blir kanske ändå den billigaste och bästa lösningen.
Man kan ju alltid sälja gluggen igen.
 
Det kan nog gå att få tag på enkla glaslösa ramar som du kan sätta in dem i. Där mår de minst lika bra.

Problemet är att tar jag isär dessa så kan jag nog aldrig återställa dem igen.
De är från slutet 50-talet t o m 1960.
Skillnad med mina småbildsneg och dia, där har jag scannat några tusen utan bekymmer.
Jag är inte så sygen på att köpa ett makroobjektiv, har ingen användning för det annars, men det blir kanske ändå den billigaste och bästa lösningen.
Man kan ju alltid sälja gluggen igen.
 
Det kan nog gå att få tag på enkla glaslösa ramar som du kan sätta in dem i. Där mår de minst lika bra.
Grejen är att jag vill ju behålla dem i originalutförandet, det är en för mig viktig del av bilden, inte bara motivet, som råkar vara en väldigt snygg ung man på ca 1 år.
20211208_163519.jpg20211208_163559.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: s20
Om de ska vara kvar i ramarna så gäller det att en eventuell skanner har autofokus eller på något annat sätt kan fokuseras på själva filmen. Annars blir skärpan helt kass om filmen inte är på den höjd där skannern har fokusplanet.
Detta slipper du förstås med en kamerabaserad uppställning med makroobjektiv, men där finns istället andra problem med belysning, vinkelräthet mellan objektivet och filmen, och så vidare.

Jag är ingen expert på ljus, men jag betvivlar att en padda eller telefon ger bästa resultat som bakbelysning till film. Det är trots allt LED:ar i dessa tingestar som inte emitterar ett kontinuerligt spektrum av våglängder, och därmed bör färgerna kunna påverkas negativt.

Personligen skulle jag ändå försöka mecka ihop nåt kamerabaserat. Eftersom bilderna är positiva så kan du använda en vanlig råkonverterare, och filerna tar mindre plats än TIFF från en skanner. 6x6 är också såpass stort att du bör kunna få tillräcklig skärpa utan superprecision, samt att du inte behöver nå 1:1. Särskilt inte om upptagningskameran har APS-C-sensor. Edit: Beroende på vad du har för objektiv i dagsläget kanske det duger med mellanringar för att komma nära nog?
 
Jag har letat efter en prisvärd scanner som jag kan scanna 6*6 negativ med.
Ikväll har jag testat en HP Scanjet 5300C som jag köpte på loppis.
Tyvärr är den oduglig att scanna neg med, men den kostade bara 50:-
Så jakten fortsätter.
Det gör inget om den är gammal, stor och bullrig, bara den ger bra filer.
Vad kan ni tipsa mig om?
Tycker Nikon LS9000 är prisvärd 4000 dpi och klarar upp till 6*9
 
Reflecta MF5000 är en renodlad filmscanner. Men använd en annan mjukvara än den som följer med. T ex Vuescan. Då får du toppresultat! Riktig skärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.