Nära på omöjligt att svara på din fråga utan att veta lite mer om resan och dina önskemål. Det finns trots allt en mängd olika parametrar att ta hänsyn till.
Vart ska du? Behöver du vädertätning? Vad vill du kunna fota? Spelar vikten/storlekten på grejerna någon roll? Är priset av betydelse? Önskar du bildstabilisering?
Några hypoteser:
Då du ju har för avsikt att investera i något nytt antar jag att du kommer att fota rätt aktivt och därmed ej har något emot att konka på den utrustning som kan vara värd att ha med sig. Vikt och storlek spelar utifrån detta således mindre roll.
Utifrån den utrustning du har syns det dock som om ljusstyrka är av hög prioritet, då varken kit-gluggen eller zoom-gluggen är exemplarisk härvid.
Karls alternativ är alla bra exempel på ljusstarka gluggar som är lämpade för exempelvis porträtt och street foto. Funkar bra så länge du ej är i trängre miljöer och vill ha mer vidvinkel.
Vid landskapsfoto är både vidvinkel och teleobjektiv av värde!
Personligen så har min prioritet legat på ett ljusstarkt objektiv med rejäl vidvinkel (något jag använder vid mer än 90% av all min fotografering). Det lämpar sig inte bara för vidvinkelfoto i tex. trånga gränder, utan även inomhus. Dessutom är det ett fördelaktigt landskapsobjektiv, tillika en mycket kreativ optik då det går att få stora kontraster i djupkänsla.
Canons egna 16-35 2,8 är en tämligen dyr, men enligt utsago sagolik vän för livet (kör själv Nikon)! Tamrons eller Sigmas alternativ skall vara mycket prisvärda alternativ!
En glugg som skulle kunna vara en kompromiss i allt detta (vikt, pris, brännvidd, etc.) skulle kunna vara Sigmas 30mm F1,4 - en mycket ljusstark glugg som är relativt vidvinklig (normal).
Blixt, stativ, polfilter etc. är andra värdefulla saker att fundera över!
Good Luck!
/ D