Annons

tips på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiffe

Aktiv medlem
hej hej. jag har länge varit ute på jakt efter ett teleobjektiv till min 350d.
nu när jag lyckatsskrapa ihop lite pengar funderar jag på vilket jag ska ha. jag ska iväg och fota scandinavians master (golf) senare i höst och tror då att ett 200 kan bli för kort. vad tror ni, vilket ska jag ta?

tack på förhand.//Kiffe

70-200/4L IS med 1.4x TC, 70-200/2.8L IS med 1.4x/2x TC eller kanske en 100-400/4.5-5.6L IS.

Naqilja skrev:
Varför "bara" 1.4x TC på 4an? Fungerar det inte med 2x tc?

Med en 1.4x-converter så får du maxbländare 5.6 vilket också är max som autofokusen på 350D klarar av. Vid 2x-converter får du f8 så då måste du fokusera manuellt.

Det gäller dock inte t.ex. sigmas 2x teleconverter.

Är det samma för 400D? Jag har för mig att jag har läst nån annanstans att de ska funkar med 2x, även med autofokus, i alla fall i den mittersta punkten, men det kanske är fel, eller?

Det är endast Canon 1D serie som klarar AF på mittpunkten med lägre bländare än 5.6 dvs bl 8.

Även Sigma konverter 2ggr ger bl 8 på ett 70-200 f/4. Det har inte med fabrikat att göra. Det är optiska lagar. Har du 1.4 ggr konverter tappar du ett bl steg. 2 ggr tapapr två steg.

Sedan kan man tejpa kontakter osv för att lure kameran. Finns trådar om detta. sök på tejpad kontakt

Jo, jag är väl medveten om att det inte är fabrikatet som reducerar bländarstorleken med TCs... :)

Det jag menade och det jag har för mig (rätta mig om jag har fel) är att TCs från vissa tredjepartstillverkare inte behöver tejpas för att "lura" kameran.

Om du vill komma billigare undan finns ju alltid ett 70-200 F/4 också rekomenderar inte EF 2x telekonverter till den då du tappar mycket i skärpa, alltså är det 1.4 som gäller då blir det ju ändå 448 mm på en 350D. Hur ser din budget ut? Kanske ska du komplettera ditt 70-200 med ett 400 5.6. Lycka till.

Kolla in Sigmas 100-300 4,0. Jag tror du kommer ganska så lång med en 300 mm, men annars så skaffar du ex en Soligorkonverter till Sigman för ytterligare omfång.

budgeten ligger på ca 6000kr. gillade sigma 100-300. tack för alla svaren, fortsätt gärna diskutera i forumet, jag lär mig mkt:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar