Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på Objektiv till min D70

Produkter
(logga in för att koppla)

AngelKiller

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa nytt objektiv, har för närvarande två objetiv:
Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II
Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED

Kameran är en Nikon D70 som redan nämnts i rubriken...

tänkt mig ett skarpare och mer ljuskänsligt objektiv
är ett Nikon AF 50/1,8D bra som lite allround?
helst inte alltför dyrt...

AngelKiller skrev:
är ett Nikon AF 50/1,8D bra som lite allround?
helst inte alltför dyrt...
Allround är väl att ta i... Men med tanke på priset så är det ett oerhört trevligt objektiv:)
Skarpt och fint ända upp till bländare 1,8. Färgerna lite "svala", liksom hos 18-70:n, men jag ser det nästan som en fördel.

För närvarande sitter detta objektiv permanent på min D50 då jag sabbat mitt 18-70, och visst funkar det fint i många situationer, men 50mm är lite väl mycket för att kunna kalla allround med DX-sensor.
Det blir skitfina porträtt och närbilder, men man får ju inte med stora omgivningar.

Men som sagt; räknar man in priset så är det bara att köpa! Troligen bland det bästa man kan få för det priset. Även byggkvalitéten är god:)

ok, joo det är sant som du säger allround är nog väl mycket att ta i...
porträtt och närbilder är det som det ska användas som i första hand ev annat också...
något bra och trevligt vidvikel att rekommendera också?
bara kul att veta i vilka summor man ska upp i innan det blir bra/bättre än kitobjektivet ialf, för mycket oskärpa osv,eller ska man inhandla ett polfilter och hoppas det löser vissa missnöjen?

Här är ett par bilder tagna med en D50 och 50/1,8:

http://www.beggat.com/planket/Makten/_DSC1424.jpg
Om du kollar lövet ute till vänster så ser du den lilla oskärpan som uppstår i kanten vid stor bländare. Denna bild är tagen vid ISO 200, bländare 1,8 och tiden minns jag inte, men det är handhållet i alla fall, så det måste vara rätt kort tid.

http://www.beggat.com/planket/Makten/_DSC1124.jpg
Som synes kan man få sjukt kort skärpedjup med bländare 1,8! :p
Tror det är ISO 800 för att få minimal tid. Syns på bruset...

Edit: Vilka "missnöjen" är det du syftar på förresten?

Senast ändrad:
ok, kul att se bilder med det...
måste ha ett sånt.. kostade inte många kronor heller 1 340 SEK på cyberphoto så jag behöver ju inte ens fundera :)

tänker på oskärpan...

AngelKiller skrev:
ok, kul att se bilder med det...
måste ha ett sånt.. kostade inte många kronor heller 1 340 SEK på cyberphoto så jag behöver ju inte ens fundera :)

tänker på oskärpan...
Bor du i Stockhom så är det till och med billigare i butik:) Kostar 1299:- hos Kameradoktorn, och samma pris hos en del andra butiker... Säkerligen ett bra begagnatköp också, eftersom en fast glugg inte kan drabbas av så mkt fel förutom repor och dylikt. Fast med det priset är det nästan värt att köpa nytt oavsett. Så resonerade jag.

Edit: Angående oskärpan, om du menar den ute i kanten, så blir den typ noll om man bländar ner ett steg:)

ok, bor inte i dom trakterna blir nog för min del billigare att beställa på nätet även om närmaste fotoaffär har en, iom att det är en bra bit till närmaste fotoaffär

tackar ialf för tips och förhands bilderna..

Nu är den i vilket fall beställd...

AngelKiller skrev:
ok, bor inte i dom trakterna blir nog för min del billigare att beställa på nätet även om närmaste fotoaffär har en, iom att det är en bra bit till närmaste fotoaffär

tackar ialf för tips och förhands bilderna..

Nu är den i vilket fall beställd...
Gôtt! Du blir säkert nöjd:)

Själv funderar jag på att skaffa nån mellanring för att kunna använda den som "billig makro", genom att flytta närgränsen närmare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar