Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på objektiv till fattig student

Produkter
(logga in för att koppla)

Miiwa

Medlem
Hej!

Förr när jag fotograferade hade jag en Samsung GX-10, till den hade jag bl.a. ett Tamron AF 70-300mm 1:4-5:6 tele-macro (1:2) och jag älskade detta objektiv. Därefter fotograferade jag med min brors kamera ett tag. Canon eos 5D mark II, otroligt skön kamera! Den såldes dock och jag fick överta brorsans gamla Canon eos 500d (kändes för jävligt att behöva nedgradera sig så djävulskt!), men iaf.. nu sitter jag här med den här hemska Canon eos 500d som jag inte riktigt är vän med och någon ny kamera lär det inte bli på ett bra tag.

Jag försöker bli sams med kameran och jag har standardobjektivet och ett fast på 50mm, jag vill dock kunna komma närmre fåglarna som är långt upp i de blå, eller andra vilda djur som helst inte vill att jag befinner mig en meter framför dem.

Min budget är otroligt tight och jag har heller inte någon lust att lägga hur mycket som helst till denna kamera heller ifall det skulle bli något helt annat i framtiden. Min maxgräns är 1000 kronor. Är det möjligt att hitta något likvärdigt objektiv som mitt gamla till Samsungen fast som passar till Canon eos 500d då?

Jag tycker det är en hel djungel med kameror och alla dess tillhörigheter därför frågar jag er. Känner inte för att köpa något som kanske inte ens passar/funkar :) Tacksam för hjälp!
 
Det verkar vara samma. Då klarar du budget, annars är Cyberphoto väldigt bra att ha att göra med om något skulle krångla, om du behöver fokusjustera eller så.
 
Nu pratar du över huvudet på mig.. vadå fokusjustera? :O det lät invecklat. Ska man göra sådant med? På objektivet?! Haha!!
 
Ibland

Det händer ibland att även nya objektiv man köper behöver finjusteras för att fokus ska sitta som det ska. Det går ju på garantin. Du kommer att märka om så blir fallet.
 
Bara om objektivet inte fokuserar som det skall från fabrik. Om det konsekvent fokuserar framför- eller bakom det man lägger fokuspunkten på. Kallat frontfokus resp bakfokus. Men blir bilderna skarpa när du testar objektivet så är ju allt som det skall. Tror inte du behöver skicka in det för justering, men ibland behövs det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.