Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på objektiv samt kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Anteeks

Ny medlem
Dags att köpa ett nytt objektiv och digital systemkamera och behöver således tips.

Jag är nybörjare inom foto, och kameran kommer framförallt användas i "vardagliga tillfällen" - porträttbilder, natur, stadsmiljöer osv. Skarpa bilder, samt HD-inspelning är ett krav.

Har kollat runt på internet angående tips och information och fått reda på att det är framförallt objektivet som är det viktiga. Av den infon jag har stött på är det framförallt dessa två objektiv som blivit rekommenderade:


Tamron SP 90 mm F/2.8

Tamron 17-50mm F2.8

Vilket av dessa två ska jag köpa, och varför?

Vilken kamera räcker för mig, med hänsyn till ovan nämnda objektiv? Budget för kameran 5-6k kr (kan sträcka lite mer, t.ex. för en 600D) - men vill ju givetvis inte betala mer än nödvändigt.
 
Optiken viktigast

Det viktigaste för fotograferingsresultatet är optiken. Förmodligen når du bättre resultat på att spara lite på kameran och lägga mera på objektiven.
Dock spelar det roll hur kamerahusen känns att hålla i, hur stora händer man har o dylikt.

Med de två förslagen du nämner är du inne på två något olika spår.
Det ena är ett telespår (90mm) det andra spåret är från vidvinkel till kort tele.
Vad som är rätt beror lite på hur djupt du vill gå in i de olika områden du nämner. För porträtt inomhus kan 90 mm vara aningen långt. Utomhus, eller i en stor studio kan det säkert gå bra.