Annons

Tips på ljusuppsättning i studio med Beauty dish

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Har inte fotat i studio på över 2 år och skulle uppskatta lite tips på en bra ljusuppsättning, gärna med Beauty dish eller utan. Ljussättningen skall vara för helkropp "modellbilder". Skall fota för en butik som säljer kläder online.

Skulle behöva tips på liknande ljusuppsättning som denna:
http://idavendela.blogg.se/images/2011/free-people_144613202.jpg
(Kanske något mörkare bakgrund och mer kontraster)

Min studioutrustning:
Blixtar
3 st - Elinchrom BX 400
1 st - Elinchrom BX 100
Reflektorer:
1 st - Elinchrom Reflektor 70 cm / 82° Softlite Vit (Beauty Dish)
1 st - Bakgrunsreflektor (Oval)
1 st - Elinchrom Reflektor 16 cm/90° (Paraplyreflektor)
2 st - Elinchrom Reflektor 21 cm / 50° Lilla Rasterset
1 st - Raster 21 cm
1 st - Elinchrom Snoot inkl. raster
Paraplyer:
2 st Vita paraply 105 cm (103 cm)
1 st Vit paraply 83 cm
1 st Svart paraply 85 cm
Softbox
1 st Elinchrom Rotalux Octagonal 135 cm
Bouncer
2 st Elinchrom Softbox Portalite 65x65 med väska
1 st Softbox 58 x 88

Tack på förhand!
 
=) Eventuellt är det ingen ljusuppsättning alls utan en dagsljus-studio som använts. Det är väldigt mycket ambient ljus. En blixt rakt upp i vitt tak från 4-5 meter avstånd och lite till vänster skulle kunna efterlikna det hela.
 
=) Eventuellt är det ingen ljusuppsättning alls utan en dagsljus-studio som använts. Det är väldigt mycket ambient ljus. En blixt rakt upp i vitt tak från 4-5 meter avstånd och lite till vänster skulle kunna efterlikna det hela.

Fast är inte hennes skugga lite för lång för helt upp i taket?

Tror nog mer på en riktigt stor octa utan raster... Eller "Pelle's lakan på ram" grej :)
 
Rakt upp i tak från 4-5 meter som ja skrev gör at ljuset sprider sig i hela rummet men ändå får en riktning. Avståndet gör att ljuset inte kommer direkt uppifrån,så man slipper skugga under näsan som på exempelbilderna.

Träram med lakan ger softat ljus också =) eller som du sa, en 180cm okta
 
Hade gärna haft tillgång till en dagsljus-studio men tyvärr har jag endast en källarlokal att tillgå med 3 meter i tak, så jag försöker göra det bästa av det, några förslag? Ni vet ju på ett ungefär vad jag försöker efterlikna.

Var inne och kikade på era bilder och jag gillar dem skarpt så jag litar på er :)
 
Om du har vita väggar så kan du säkert få till det med paraply, så du får mycket ambient ljus också.

Här är ett exempel på träram med vitt tyg på ( blixt bakom då ) 180x160cm ca. Skuggningen är ganska lik, även om färger och modell skiljer sig lite.

Du kan ju alltid ta en del själporträtt fär att testa och få det som du vill ha det.
 

Bilagor

  • fs_henrik_400.jpg
    fs_henrik_400.jpg
    44.7 KB · Visningar: 1,067
När man kollar skuggorna på bakgrunden antyder de att ljuskällan är ganska högt upp, riktad nedåt i kanske 45 graders vinkel eller så. Och stor ljuskälla. man ser hur fort skuggorna blir diffusare mot bakgrunden.
 
Håller med pelle här...

Du har ju en 135cm octa.

som pelle sa, ställ den lite till vänster, peka neråt och kör lite självporträtt... gör det hemma, du ser ju ändå om ljuset fyller hela bilden jämt nog (eller om hörnen blir för mörka, då är din octa för liten) och om skuggan blir nästan lika diffus lika fort som i exempelbilderna.

om den är för liten, spänn upp en lakan i samma position och ställ två blixtar brevid vandra bakom och slå igenom det...

något av de två borde få dig nära nog :)
 
Tack för alla tips, skönt att ha med sig några färdiga uppsättningar som man kan falla tillbaka på. Jag skulle gärna vilja använda min Beauty Dish och Octa så vad tror ni om förslaget nedan? Lägger upp bilder på resultatet efteråt.

Beauty Dish från vänster (Högt placerad)
Octa från höger
Bakgrunds reflektor till bakgrunden
 

Bilagor

  • Studio.jpg
    Studio.jpg
    8.1 KB · Visningar: 1,171
Jag tror de har kört med en octabox lite snett från vänster. Modellen står nog ganska nära fonden vilket gör att blixten "slaskar" på bakgrunden och gör den lite mörkare. Kanske en stor upplättningsskärm på motsatt sida.
/Mikael
 
Håller med om att octaboxen troligtvis gör sig bättre på vänstersida(modellens höger) under beautydishen. Beautydishen kommer troligtvis inte lysa ut hennes underkropp tillräckligt annars. Vilket jag antar är önskvärt efter som ni ska visa kläder. Och sen en upplättningsskärm/reflektor på modellens vänstersida för att kontrollera skuggorna.
Såg faktiskt så sent som igår en bakomkulissernafilm med en modefotograf som körde den uppsättningen( hon hade en striplight istället för octa under beautydishen dock).
Ska bli kul att se resultatet.

Off topic(lite): Någon som vet var jag kan köpa en billig beautydish?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.