Annons

Tips på ljusbord ..

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Hej hopp!

Jag har precis som många andra här i kåken samlat på mig en hel del positiv vid det här laget. Faktum är att det börjar bli omständigt. När jag vill studera resultatet får jag antingen rama bilderna och köra dem i projektorn eller studera dem vid fönstret eller vid skrivbordet omonterade :mad:

Jag har därför bestämt mig för att skaffa ett riktigt ljusbord. Finns det händelsevis någon som kan rekommendera mig ett bra, behändigt och inte alltför dyrt sådant? :)

Jag vill helst inte betala mer än 1000 kronor. Finns det något begagnat i närheten så köper jag gärna det. Jag vill inte bygga ett själv, det måste gå ner i en väska eller en portfölj och jag vill inte bygga det själv :rolleyes:

MVH Botia Macracantha

Gepe, diaramstillverkaren, gör mycket behändiga ljusbord. De är tunna, ger ett bra ljus och är inte så blodigt dyra. Skippa de två minsta, utan satsa på någon av de två större modellerna. Fördelen är att de går in i en portfölj, kan ställas in i bokhyllan som en bok etc.

Kika på www.scandinavianphoto.se för mer info.

/Erik

Köpte den största modellen förr aveckan, 20x30 cm "ljusyta". Mycket belåten, 995:- kostade kalaset.

(Att jag sedan köpte en lupp som inte var riktigt vad jag trodde för 500 spänn, det är en annan och mycket sorgligare historia)

/Anders

(Skall testa och se om ljusbordet kan funka som dia-adapter till min flatbädds scanner. Dvs, ett uppånervändt ljusbord på diat på scannerglaset. Har en gammal Agfa Snapscan 310...)

littos skrev:
(Skall testa och se om ljusbordet kan funka som dia-adapter till min flatbädds scanner. Dvs, ett uppånervändt ljusbord på diat på scannerglaset. Har en gammal Agfa Snapscan 310...)

Pröva gärna (jag tänker då inte hindra dig) men räkna inte med det.
T.o.m. diaenheten på min Epson 1240U Photo har svårt att lysa igenom dian ibland (och jag tror inte att de är underexponerade)...

Fasiken, det kanske inte går i alla fall då. Hann inte kolla i går, hela vardagsrummet var fullt av orensade trattkantareller... Vi får se i kväll...

Är det någon som har använt ett ljusbord på det här sättet? Funkade det?

/Anders

Igår provade jag att plåta med digitalkamera genom luppen, med ett småbildsdia liggandes på ljusbordet. Det gick ju faktiskt!

Kvaliten går väl i och för sig att diskutera, men det blev bättre än jag trodde. Kan i nödfall duga för påsiktsbilder till webben eller liknande.

Gunte har rätt, det funkade inte att scanna med ett uppochnervänt ljusbord. Eller i alla fall funkade det MYCKET dåligt.

Rackarns att man inte har råd med en ny scanner än. Vore kul, ju!

/Anders, som inte har scannat nått på sistone.

Intressant vändning av ämnet.
Hur som helst så rekomenderar även jag Gepe;s största ljusbord i slimlight serien, 2004;an tror jag. Mycket tunn och den skickar ut 5000k vilket krävs för en korrekt bedömning av färgerna. dessutom så är den nätansluten.
:)

OT: scanna dia med flatbädd

Ett inlägg i avlöpartråden om scanning av dia.

Orsaken till att det inte går så bra att scanna med ett upp och ner-vänt ljusbord är att man samtidigt har den inbyggda ljuskällan på. Det går inte heller att bara stänga av det inbyggda lysröret, eftersom scannern i regel behöver det för att kalibrera svart- och vitpunkt och dylikt. Denna kalibrering sker innan scannersläden tittar ut i det beglasade området. Vad som bör funka är att koppla in en brytare till lysröret, som antingen kopplar ur automatiskt, när släden rör sig in mot scanningsytan, eller manuellt via en knapptryckning.

Genomförbart? Förmodligen. Värt besväret? Den resandes ensak.

En annan lösning är att bygga en reflektor (sån som HP skickar med vissa av sina scannrar) som reflekterar ljuset från den inbyggda ljuskällan till baksidan av filmen. Ritning finns här.

Re: OT: scanna dia med flatbädd

jimh skrev:

En annan lösning är att bygga en reflektor (sån som HP skickar med vissa av sina scannrar) som reflekterar ljuset från den inbyggda ljuskällan till baksidan av filmen. Ritning finns här.

I och med att jag inte är någon mästare på engelska:( (jag är 15år) så kanske någon vänlig skäl kan översätta det viktigaste i stora drag...
snäääääääla!!!

Andreas.

Idén är att spegla ljuset som kommer från scannern vid sidan av negativet så att det kommer bakifrån negativet istället.

Man bygger ett prismaliknande föremål (som i praktiken ser ut ungefär som en smörgås som delats på diagonalen, fast det är "ihåligt") som man lägger negativet under. Insidan av "prismats" kortaste två sidor täcks av ett högreflekterande material, typ högblankt vitt papper (spegel är inte bra - då ser man scannern också). Den längsta sidan läggs ned emot negativet.

Sedan lägger man alltihopa med långsidan längs med scannerns kortsida, och gör en preview, väljer att bara scanna filmarean, ny preview för att ställa ljuset & sedan scannar.

/Fredrik

Har precis klippt, tejpat & testscannat ett negativ (Superia 400), för jag har inte ett enda dia att scanna;

Visst, det _går_ att se vad det föreställer, men dynamiken i ljuset är minskad till ungefär 25% av det teoretiska. Att det är ett negativ gör ju inte saken bättre, eftersom filmen har en gul-röd-brun grundbas som måste filtreras, och då försvinner ännu mer dynamik. Resultatet är en _extremt_ brusig bild.

Jag scannade, och färgvände. Sedan gick jag in i Adjust Curves, och ändrade så att allting under ca 63, 90 resp 100 för R, G och B blev svart. Sedan ändrade jag RGB så att allting över ca 128 blev vitt (Hade inget bra vitt i bilden, så ev. skulle jag satt den gränsen ännu lägre).

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar