Annons

Tips på lång-zoom runt 3-5000kr till APS-C format

Produkter
(logga in för att koppla)

emil-s

Medlem
Hejsan!

Min lillasyster har börjat växa ur sin gamla Nikkor 55-200 som dessutom har en del fokus-problem.
Hon skulle därför behöva något nytt, men fortfarande inte allt för dyrt.

Något 70-200 i någon form hade ju vart bäst, men de brukar ju tyvärr ligga lite högt i pris.
Kraven är väl hyffsat snabb AF och bildstabilisering.

Det jag kommer på såhär spontant är ju Nikon 70-300 och Sigma 120-400. Den senare brukar ju kunna gå att hitta begagnad för under 5000.
Idag har hon ett Nikon 16-85, så det blir väl ett litet glapp upp till Sigman, men det är väl överkomligt.

Andra tips och idéer?

Googla och googla och googla....läs tester och recensioner ...allt du kommer över , för att sedan sammanställa.

Svårt att ta råd ifrån andra då dina krav kanske skiljer sig från andras krav.

En beg 80-200 vridzoom kan ju kanske vara något , men risk för bakfokus finns.
Jag har en sådan som tar knivskarpa bilder när det funkar , men bakfokuserar
lite väl ofta på nära håll. Bör vara hyfsat billig nu. Jag gav 12 k för min 2005.

Med vänlig hälsning Kent

Om 300 mm räcker skulle jag titta på Tamrons 70-300 VC som kostar ungefär 3 kkr ny.
Jag har inte använt vare sig den eller Nikons motsvarighet, men efter allt jag läst verkar de vara väldigt lika varandra prestandamässigt.

Jag skulle absolut rekommendera Tamron 70-300 VC f/4.0-5.6.

Jag har själv haft den och den är snabb i AF (fotat fotboll med den) och har bra skärpa (lite soft på 300mm om man är kräsen).

Men det bästa med den är bildstabiliseringen som är helt underbar. Samt priset som ligger på ca 3200kr ny.

Jag bytte sen till Canon 70-200 f/4 L för att få fast bländare, men kan inte se att Nikon har nån liknande för det priset.

Så om inte ljusstyrkan och fast bländare är jätteviktigt så skulle jag absolut köra på den!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar