Annons

Tips på kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

hani87

Ny medlem
Hej!
Jag är en kille på 17 år som gillar att fota.
Nu behöver jag lite tips om vad man kan köpa för kamera. Har fotat en del, men är inte så haj på vad man ska köpa och inte köpa. Det här är min första kamera som jag köper själv, min pappa har en pentax MX, och den har några år på nacken så..

Jag fotar iallafall mycket natur, och blommor och så... skulle alltså vilja ha nån kamera tillsammans med ett macro objektiv som är bra. Men även en kamera som man kan det mesta med. Jag vill dock inte ha så dyr kamera, då jag har låg budget :) helst inte mer än 3000..
nån som har tips på en kamera så skriv gärna!

Tack på förhand
/Hans

Om din pappa har gamla objektiv som du är intresserad av att använda så kan du såklart kolla på en nyare Pentax-kamera. Dessa objektiv fungerar även på Pentax digitala systemkameror så det är absolut ingen bortkastad investering om du senare skulle byta till digital Pentax i framtiden.

Tyvärr är jag helt kass på analoga kameror, men på Annonsguiden.nu gav en snabb sökning på Pentax både en MZ-30 och en MZ-50 för under 2000:-, med objektiv.

Det fanns också en Pentax SFX med ett manuellt Tamron 90mm macro som är ett mycket bra objektiv. Inget pris dock.

Som reflux påpekar kan det ju vara värt att fundera på att fortsätta med pentax om din pappa har gamla objektiv.

Såg på tradera idag att det ligger en Pentax PZ-1 ute för 1790kr, en mycket bra kamera till ett mycket bra pris. Sök bland recensionerna här på fotosidan så hittar du information om den.

Som reflux också säger så finns MZ modellerna ofta ute till ett lågt pris men de kommer inte i närheten av PZ-1s prestanda.

En annan fördel med att forstätta med Pentax är också att då då får tillgång till två kamerahus, något som kan vara mycket bra när man är ute och inte har tid att byta objektiv.

Ah, jag kollade inte ens där. Det är dessutom från en mycket bra säljare, har själv köpt optik från honom och det var superskick på allting.

Om man frågar honom så har han förmodligen också en hel del optik att sälja till bra pris.

En MX är en suverän kamera även fast den har några år på nacken.
Varför inte fortsätta med den om du får det, och köpa kanske ett macro-objektiv till?

Det finns mycket fynd på Pentaxmarknaden just nu.
Igår såg jag bästa fyndet hittils, som jag dock inte kunde slå till på.
Pentax Flaggskepp, LX, inkl 50/1.4, 100/4 Macro och bellows, blixt, ja hela kittet.
1500:-

Där blev nån Pentaxian riktigt, riktigt glad. Förbannat att det inte kunde vara jag dock.

/Henri

Tack för alla svar! ska titta lite på de kameror som ni föreslog. Min pappa har redan ett macroobjektiv som passar till den kameran som är hyfsat bra tror jag. så då kan jag nog använda det.

tittade på mitt macro objektiv och märket tror jag heter vivitar series 1.(bra eller dåligt märke?) Det var ett tag sen han köpte den här också som ni kanske förstår. Kommer det här objektivet att passa nya pentaxkameror också?

/Hans

Senast ändrad:
Vivitar series 1 har gott rykte.

Jag skulle leta efter en Pentax LX, Pentax hittills sista småbildsproffshus. En fördel i naturfotosammanhang är utbytbara sökare. Bra med schaktsökare när man plåtar i marknivå t ex. Sen börjar det ju dyka upp digitalhus som verkar vettiga också, och där manuella objektiv funkar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar