Annons

Tips på hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)

asorbell

Ny medlem
I slutet och början på 2010-2011 så praktiserade jag hos en fotograf i tre månader, vilket var de roligaste tre månaderna i mina unga fotografiska år.
Jag blev verkligen såld över att leka med ljus och att kunna styra hur man vill att ljuset ska påverka ens motiv. Tidigare hade jag endast fått en väldigt mindre hjälpsam utbildning över hur en studio fungerar och det var inte ofta man fick chansen att experimentera själv då vi var 25 elever som delade på ett litet rum.

Nu fotograferar jag mycket hemma med fönsterljus, vilket jag också älskar. Men undrar lite vad ni har för tips ifall man vill börja bygga upp en budget-studio hemma? Som både är portabel, prisvärd och som inte är allt för svår att använda.
Har fotograferat alldeles för sällan det senaste året och jag saknar det verkligen då jag vet hur mycket jag älskar att stå bakom kameran. Vill ge mig på något nytt och skapa mig mer erfarenhet, så alla tips är välkomna!

/ fröken sorbell

Jag började med ett sånt här set(använder det fortfarande), funkar kanon inomhus. Detta rekommenderar jag till dig.
http://kaffebrus.com/studioset-2-x-120ws-233.html
Exempelbild tagen med ovanstående:
http://keckesfoto.daportfolio.com/gallery/568209#4

Sen har jag oxå billiga batteridrivna kinesblixtar med stativ o paraply, för att kunna ta med överallt. Funkar bra så länge det inte är för ljust ute. Typ sånt här set, men jag har köpt det mesta i delar från ebay.
http://kaffebrus.com/strobist-kit-med-1-paraply-1093.html
Läs mer här:
http://strobist.blogspot.se/2006/03/lighting-101.html

Senaste inköpet är en sån här(värdepaketet inkl softbox), lite mer tryck och med batteripack. Funkar bra utomhus även om det är väldigt ljust.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=129057

Senast ändrad:
Det första tipset är, passa dig för vad du köper på ebay, viss agrejor kan vara värt att lägga lite extra deg på så att det inte är gjort i plast och är rangligt..

men kör på speedlights.. yongnuo har bra grejor! deras blixtar och trådlösa triggers är riktigt prisvärda om man inte behöver TTL. dom går ju bra att köpa på ebay eftersom det är samma grej över allt..

Sen finns det ju billiga stativ och softboxar/paraplyer överallt..

Jag har ett väldigt litet rum på typ 4x5 meter eller nåt sånt och jag får det att funka.. har skruvat gardinstångshållare från ikea rakt in i väggen ca 2,30 M upp i ett hörn, så jag kan hänga vilket tyg som helst därifrån och välja fritt från vilken vinkel jag ska fota modellen.

reflektorer kan man lätt fixa med hjälp av frigolit till exempel.. sätt modellen melan ett fönster och en vit frigolitskiva så är du good to go.

en annan grej för trånga utrymmen är "superclamps" som en stor fjäderbelastad klämma där man kan fästa en spigot och sedan en blixt, bakgrund, kamera, whatever!

Jag valde att måla väggarna vita, vilket gör att jag bara behöver rikta en blixt not väggen bakom modellen för att få en sömlös vit bakgrund.

Låter som att du har hittat knep för allt!
Jag hade gärna börjat experimentera mer här hemma för att få ihop en smidig och effektfull hemmastudio, men jag vet inte riktigt hur min sambo hade uppskattat det i vår lilla etta.
Själv vill han börja få ihop sin studio för hans musik, medan jag vill få ihop min del för mitt fotograferande. Svårt! Men det kliar i fingrarna och jag känner att något nytt måste hända snart. Man får väll helt enkelt börja kompromissa..

Tackar i alla fall för alla tips och det är intressant att höra hur andra har löst det.
Öppnar upp sinnet lite och förhoppningsvis så kan jag börja pyssla ihop något inom en snar framtid. :)

Om ni skall bo kvar i er lilla etta, så leta upp en billig källarlokal utan en massa fönster. Min egen studio kostar ca 500:-/mån och är på ca 30m2 med 2.40m i takhöjd. Om du och din sambo kan samsas på andra platser i ettan så kan ni säkert samsas i en "kombi-studio" också :)

Låt ena kortsidan bli musikstudio åt din sambo och fota dina modeller mot den andra kortsidan. Det är faktiskt bra att ha en ljudanläggning i fotostudion. Dina modeller kommer att slappna av i takt med musiken. Skaffa sedan ett bakgrundsstativ så att du kan använda pappersbakgrunder på rulle. Ljus är ljus oavsett var det kommer ifrån och på hobbybasis vill man kanske inte plöja ner hur mycket pengar som helst.

Du uppger ingen budget för din nya studio men räkna med det dubbla av vad du tror. Köp inte de billigast blixtarna du kan hitta utan hellre då de smartaste. Quantum som det refererades till tidigare i tråden har fördelen att vara både för inomhus med 240volt och utomhus med batteridrift. Köp en modell som har tillbehörsfästen motsvarande "Bowens" så har du många tillbehör att välja mellan i framtiden.

Radiosändare gör dig mer mobil som fotograf, i studion och i synnerhet utomhus. Börja med en 600Ws studioblixt, paraply eller softbox och komplettera med en reflektor för att lätta upp skuggor. När ekonomin tillåter så kan du alltid köpa en blixt till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar