Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på gratis fotoprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse-Olle

Aktiv medlem
Hej.

Finns det något vettigt gratis fotoprogram att ladda ner?

För att kunna göra enklare saker, typ sortering- förminska bilderna (till Forum å annat)-radera- mm..

Jag har problem med att jag inte kan välja vilka bilder från kameran som ska laddas till datorn, utan alla bilder blir nerladdade. Varje gång..

På "gammeldatorn" kom alltid ett litet trevligt program upp då jag stoppade in kamerasladden, "Program för visning av Bilder & Fax" eller nåt sånt.

Där kunde jag enkelt kryssa i vilka bilder jag ville ha uppladdade.

Har en Pana.DMC-FT1 och på min nya dator (bärbar) upptäckte jag att jag inte har DVD spelare..

Fick den rekomenderad av en vän och beställde den utan att kolla upp allt, så kan det gå..

Nåväl, jag får inte in Pana DVDskivan i denna dator, så jag skulle behöva ett program.

Tack på förhand, från en ej så insatt fotoälskare.
 
Ladda ner Faststone Image Viewer från www.faststone.org, använd site 2. Programmet är gratis och kan en massa konster, bla ladda in bilder från din kamera om du vill det och då hoppar det över bilder som redan är nedladdade.om jag fattar saken rätt. Själv laddar jag ner helt manuellt. Det har funktioner för storleksändring och annan enklare justering. Dessutom är det ett visningsprogram av hög klass. Programmet installerar sej på svenska om ditt operativsystem är på svenska.
Filen du laddar ner är bara drygt 5 Mb och den senaste uppdateringen av programmet skedde i går. Det finns en viss hjälp i programmet och det finns en tutorial på engelska att ladda ner i form av en pdf på ca 7 Mb.
 
"Nåväl, jag får inte in Pana DVDskivan i denna dator, så jag skulle behöva ett program."

Du skulle väl kunna kopiera innehållet på din DVD till ett minneskort och installera det program du är van vid därifrån.

MVH: Björn
 
Lösning 1: Låna en extern CD läsare av bekant eller köp en det kostar ca 650kr och Du lär behöva den igen för andra instalationer om nya Laptopen saknar läsare.

Lösning 2: Ladda ner Irfan View för att gallra bilder klarar alla RAW format från olika kamerar men kan itne redigera allt, men just att gallra och enkla åtgärder samt storleksändring är det perfekt.
Som komplement laddar Du ner GIMP också gratis men mera likt PSE när det gäller redigeringsmöjligheter.

Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.