Annons

Tips på Gråkort/Färgkort för Julklapp

Produkter
(logga in för att koppla)

Lorathius

Ny medlem
Hejsan!

Jag har tänkt köpa gråkort eller färgkort till min flickvän i Julklapp, har noll kolla på allt det här med fotografering, vet bara att hon har sagt att hon vill ha/behöver ett något i den stilen.

Hon fotograferar en del mode och i studio. Hennes kamera är en Nikon, exakt modell vet jag ej.

Vad är en bra produkt? Har sett att det här rekommenderas: X-Rite ColorChecker Passport

Är det något som de flesta skulle rekommendera? Det verkar täcka en hel del eftersom det har fler färger än en gråskala. Även rekommendationer på pålitliga webshops vore trevligt!

Tack på förhand!

Hejsan!

Jag har tänkt köpa gråkort eller färgkort till min flickvän i Julklapp, har noll kolla på allt det här med fotografering, vet bara att hon har sagt att hon vill ha/behöver ett något i den stilen.

Hon fotograferar en del mode och i studio. Hennes kamera är en Nikon, exakt modell vet jag ej.

Vad är en bra produkt? Har sett att det här rekommenderas: X-Rite ColorChecker Passport

Är det något som de flesta skulle rekommendera? Det verkar täcka en hel del eftersom det har fler färger än en gråskala. Även rekommendationer på pålitliga webshops vore trevligt!

Tack på förhand!

X-rite colorchecker passport är egentligen till för att skapa en kameraprofil. Det gör att kameran är mer korrekt vad gäller färger i LR & PS.
Fast samtidigt använder den ett bra förgjort/gråkort för att skapa detta. Så det är säkert en bra julklapp.

Har själv använt det sedan det släpptes på marknaden för flera år sedan.

X-Rite ColorChecker Passport är mer eller mindre standard för profilering av hela kedjan från exponering till utskrift, så hon blir säkert glad. Det kan vara precis vad hon behöver.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto