Annons

Tips på fotoböcker

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
Hej och godkväll!
I en annan tråd efterlyste jag synpunkter på böckerna Inferno och War men tänkte att jag skulle starta en tråd där man kan ge tips på bra fotoböcker. Alltså inte teknikorienterade böcker utan helt enkelt bra böcker med bra inspirerande bilder!

Här är några tips från min bokhylla:

Elliot Erwitt - Snaps
Robert Frank - The Americans
Robert Frank - Black, White and Things
Josef Koudelka - Exils
Richard Avedon - An Autobiography
Lars Tunbjörk - Landet utom sig
Century - En bok från bokförlaget Phaidon som jag fick i samband med milleniumskiftet med bilder från varje år mellan 1899 och 1999.

/David

Jag är naturfotograf och i min bokhylla står bland andra:

Jan-Peter Lahall - Så skimrande
Jan Grahn - Bilder från naturen
Jan Töve - Bortom redan
Jan Töve - Speglingar
Frans Lanting - Eye to eye
Frans Lanting - Jungles
Frans Lanting - Penguins
Mattias Klum - Skogens öga
Mattias och Monica Klum - Den sköra tråden (köpte den tokbilligt på Böckernas Hus)
Håkan Sandbring, Martin Borg - Öland
Yann Arthus-Bertrand - Jorden sedd från himlen
Claes Grundsten, Peter Hanneberg - Världsarv, naturens mästerverk
Terje Hellesø - Naturen som fotomotiv (fast den kanske räknas som lärobok)

Bra tips! Jag har Grundstens "Sarek och Kebnekaise - där ljuset skiftar" dom jag tycker om väldigt mycket! Och Sven Hörnells Mitt Lappland och Subarktiskt landskap.. de böcker som nog mest har inspirerat mig i min fotografi! :)

Spænnande tråd!:)

"Stigen ur Hav - Av Vingar Skuggad"
Reflexioner fran en isländsk strand Anders Geidemark.

"Naturen som fotomotiv"
Jan Grahn.

"Eye to eye"
Frans Lanting

"Fugler i Lofoten"
"Spekkhoggere"
John Stenersen

"Magnum"
Magnum Group

"Skogens Øga"
Mattias Klum

Ja, dessa ær ngr av mina favoriter som jag kom på først.. Jag har inte rangordnat dem speciellt men den øversta ær nog den jag håller av mest.
Fantastisk text och många guldkorn till bilder..

Andra bøcker som jag ønskar mig ær ett flertal av den prisbelønte fotografen och bekant Pål Hermansen, i synnerhet "Polarlandet" samt den HELT nya "ARKTIS - i eventyrernes fotspor".

Magnums bøcker ær helt fantastiska, det ær bøcker att samla på.

En drøm ær væl førståss Helmut Newton,s mastodontbok "Nudes" som væger næra 30kg..kommer med eget stativ men och kostar såklart massor av pengar produceras inte heller ny idag længre..... På ebay finns de trots detta i stadig cirkulation...suck:)

Mvh Niclas,

MÅSTE bara tillägga denna:

"I Vargens fotspår"
Av Jim Brandenburgh

Ett ruggigt väl genomfört projekt som osar engagement och kvalitet.

En fråga till er.

Vet ni ngr högkvalitativa NATURFOTO,böcker som är i stora till formatet. Alltså större än ca 35x35cm med genomgående hög kvalitet vad gäller totalen men speciellt papper och tryck?

Jag gillar nämligen att bläddra i stora böcker med högkvalitativa bilder,,, bomullsvantarna alltid på!!:)
Är det bara jag som är less på alla små konsumentböcker? Visst, de skall säljas och passa en normal bokhylla.. MEN mina böcker skall inte stå i hyllan ju:)!!

Mvh Niclas, nyfiken

Fotobok till KM 5D och 7D

För de som har KM 5D och 7D tycker jag man kan rekommendera "Dynax Maxum ALPHA 5D / 7D Digital Cameras - The friendly manual with the professional insights" av Gary L. Friedman. Boken är på 27 MB eller 320 sidor i PDF-format. Länk finns på Dyxum.com (oberoende site för KM digital-kameror).

Fördelen med denna bok är att den verkligen är en manual som i detalj beskriver kamerornas olika funktioner samtidigt som den ger 100-tals ofta pedagogiskt bra exempel och tips kring användningen av funktionerna. Detta ger en bra blandning av "teori och praktik" som dessutom är direkt kopplade till just din egen kamera typ och det är man ju inte alltid van vid. I de allra flesta fall så är ju annars manualer och de böcker som beskriver tekniker och tips och visar exempel på tillämpning av dessa, två vitt skilda saker. Men i denna bok förenas de faktiskt. Både intressant lärorikt och lättläst.

Det är dålig uppslutning i tråden tycker jag.. "folk" kanske läser kameramanualer istället. ;)

Jag fortsätter dock enträget och vill tipsa om två mycket, mycket bra böcker jag lånade på bibblan här om dan:

Magnum stories - En "resumé" över Magnums historia med många betydelsefulla fotografer representerade bl.a. HCB, Koudelka, Le Querrec, Martin Parr, Elliot Erwitt, Abbas m.fl. m.fl. Varje fotograf presenteras på 8 sidor med bilder och en liten skriven introduktion.

Sebastiao Salgado, Migrations - (tack för tipset Affe!). Salgados monumentalverk om människor i rörelse världen över. Helt fantastiska bilder!

/David

Ja den där Salgadeboken går inte av för hackor. Vilken närvaro, vilket tryck i närvaron..

Sådana trådar ser jag stort värde i, här har vi möjligheten att skapa en riktig bank av kvalitetstips.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ja den där Salgadeboken går inte av för hackor. Vilken närvaro, vilket tryck i närvaron..

Sådana trådar ser jag stort värde i, här har vi möjligheten att skapa en riktig bank av kvalitetstips.

Mvh Niclas,

Ja Salgadoboken är verkligen bra. Många otroligt starka, berörande och vackra bilder.

Biblioteken är bra källor. Malmö stadsbibliotek hade mycket fotoböcker och det var endast vikten som besinnade mig när jag var där senast! :) Passade även på att låna en dvd; "Närvarande - en film om Georg Oddner" av Jan Troell.

mvh
David

ANNONS