Annons

Tips på fotoböcker?

Produkter
(logga in för att koppla)

kunoapa

Aktiv medlem
Är intresserad av att hitta lite bra fotolitteratur. Jag är intresserad av att ha dels en bok som förklarar foto rent fysiskt, som med hjälp av fysikens lagar förklarar varför det blir på ett visst sätt och vad alla siffror egentligen betyder. Den får gärna vara rätt tung, det tror jag att jag klarar av.

Den andra typen som jag söker är en bok som ger tips på hur man ska (eller "kan" kanske är ett bättre ord) fota, som lär ut komposition och dylikt.

Det tredje skulle vara en inspirationsbok men det är inte lika nödvändigt då jag tycker man kan hitta mycket tankevärt här på fs.

/Anders

Första kategorin: Basic Photographic Materials and Processes av Leslie Stroebel et al.
Andra kategorin: Fotoskolan: komposition av Ulf Sjöstedt.
Tredje kategorin har jag inget bra tips för...

/Henrik

bok avd 1

Fysik för fotografer. Används på högskolor med fotoutbildning.Den förklarar allt på svenska.
Avd 2-3 hittar du säkert lämpligt material hos svenge fotobocker.

Finns nästan hur mycket som helst!

Vill du ha böcker som handlar om teknik eller rena "bildböcker" med tonvikt på bilderna?

En bok som kan komma till användning för de flesta som vill lära mer om det tekniska är NationalGeografics stora fotobok.
Trots ganska dålig översättning är inehållet riktigt bra.

om det går bra med böcker på engelska också så måste jag tipsa om John Hedgecoe´s 'New introductory photografphy course' - innehåller grunderna plus bra inspirationsbilder, den är uppbyggd som en kurs där områden betas av och förslag på arbetsuppgifter ges.

Ett annat förslag är Tom Angs 'Digital photographers handbook' som innehåller allt :) trots titeln är den lika användbar för den som fotar analogt. En tegelsten med snygga bilder och lättfattliga texter, jag gillar den i varjefall.

En bok som jag skarpt rekommenderar, även om det kanske inte är vad du söker just nu, är Bo Bergströms 'Bild och Budskap', jätterolig bok vars innehåll egentligen beskrivs av titeln.

Bäst är väl egentligen och skriva en lista med bokförslagen du får här, ge dig av till närmaste bokhandel/bibliotek och sen ställ dig och bläddra och se vad som tilltalar dig, för även om boken du skaffar är 'bra' så måste du gilla den tillräckligt mycket för att läsa den :)

/Maria

Några inspirationsböcker jag kan rekommendera (om det är naturbilder du efterfrågar) är:

"Så länge skogen växer", "Och havet vilar aldrig" och "Den åttonde dagen" av Hans Strand.

En annan fotograf vars bilder jag gillar är Jan Töve. Av honom hittar du titlar som "Speglingar" och "Bortom redan".

Alla ovan nämnda böcker håller hög klass.

Andra skulle kunna vara "Så skimrande" och "Nyansriket" av Jan-Peter Lahall eller "Bilder från naturen" av Jan Grahn.

Staffan Widstrand, Mattias Klum, Claes Grundsten är ytterligare några svenska fotografer som skulle kunna utgöra en inspirationskälla om man gillar natur-/djurbilder.

Tack för alla svar! Nu har jag någonting att kika efter. Den bok som Maria Mattiasson föreslog, 'New introductory photografphy course', verkar vara intressant. Att få som ett självstudiepaket att jobba med, i egen takt, kan vara bra för att få igång kreativiteten. Självklart är det intressant med böcker på engelska, det är väl där man har störst utbud

Jag kanske ska påpeka att jag fotograferar digitalt så förslag på böcker om digital bildredigering (gärna för ps) är också välkommna.

/Anders

Ang. PS-böcker så finns det en uppsjö. De är ofta ganska dyra (ca 500 kr) och börjar allihop 'från början' vilket kan vara bra, men jag brukar tycka sådana är ganska tråkiga och lär mig mer genom att få 'leka runt' i programmet och prova mig fram.

En bok hittade jag dock som jag gillade och det var Scott Kelby och Felix Nelson´s 'Photoshop 7 Killer Tips', vilken är 200 sidor med bra små tips och genvägar. Är du ute efter en steg för steg guide så är den kass, är du bekant med programmet och vill kunna mer är den jättekul :)

Det finns dock en hel del bra siter på nätet med info och tips om PS, om man nu inte vill lägga ut pengar på böcker, eller vill prioritera andra böcker till att börja med. Börja med att titta här: http://photoshoptips.devello.se/PHTIPS/default.asp

/Maria

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar