Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på foto-teori/estetik/filosofi/ideologi?

Produkter
(logga in för att koppla)

sixtius

Avslutat medlemskap
Hejsan

Har sökt runt här på fotosidan efter diskussioner rörande teori kring foto, alltså mer filosofiska/estetiska teorier/åsikter, men hittar absolut ingenting.

Ni som studerar/at foto måste väl ha stött på texter om detta? Nån som har tips på nåt läsvärt?

Svårt att säga vad jag är ute efter, men jag kan väl nämna lite vad jag funnit intressant själv.

Ett vanligt tips till nybörjaren brukar vara att gå närmare det man vill fotografera, dvs beskära omgivningen hårdare. Ett bra tips för det bli ofta bättre. "Är inte bilden tillräckligt bra har du inte gått tillräckligt nära" var det någon kändisfotograf som sa någon gång.(har läst det på någon pres-sida här på fotosidan, glömt vem)

Å andra sidan kan vi då ställa Roy Anderson som menar att närbilder är förljugna och förskönar verkligheten. Vår personlighet sitter inte i ögonen utan i den omgivning vi befinner oss i. Ett vidvinkligare foto är därför att föredra, dock ställer detta högre krav på fotografen. Närmare beskrivning (och antagligen riktigare beskriven) finns i hans lilla skrift "Vår tids rädsla för allvar". Rekommenderad läsning.

Jag kan i mångt och mycket hålla med Roy här. De bästa fotona enligt mig är de som på ett bra sätt redovisar omgivningen. Teleobjektiv skapar visserligen vackra foton, men år samtidigt fattigare på något sätt.


Eller det här med att fotografera personer som är medvetna/omedvetna om fotograferingen. Hur påverkar detta bilden?

Ja, jag har många fler funderingar på lager men det här räcker nog för nu. Nån kanske kommer med ett jättebra litteraturtips där alla mina funderingar diskuteras.

mvh Johan Ek
 
Ett par klassiker i fototeorisammanhang - med betoning på teori - är Susan Sontags "Om fotografi" och Roland Barthes "Det ljusa rummet", bör finnas på närmsta bibliotek.

Några mer lättillgängliga böcker som jag gillar är "Setting Sun: Writings by Japanese Photographers" (ett stort antal kortare texter om olika aspekter av fotografi) och Henri Cartier-Bressons "The Mind's Eye", en kort textsamling som bl.a. innehåller hans klassiska essä om "det avgörande ögonblicket".

Det där om att gå närmare ska krigsfotografen Robert Capa ha yttrat. Han hann för övrigt skriva en bok, "Slightly out of focus", som är hans memoarer om andra världskriget. Inte så insiktsfullt, men underhållande (tanken var att det skulle bli en film) och många bilder :)
 
Fast egentligen är nog Capa och Roy inne på liknande spår här.
Capa tyckte att man skulle använda vidvinkel, kunde man inte använda 35:an så var man för långt ifrån.
Sen behöver det inte handla om någon versus-diskussion tycker jag. Vidvinkel vs tele. Hellre vidvinkel och tele.

Kända fotografers bildböcker är värda att studera. Cartier-Bresson är nämnd.
En annan är Bruce Davidsson t.ex "Photographs"

Mvh J O
 
Tackar så mycket för tipsen, verkar som jag har en hel del att läsa nu.

Barthes har jag redan varit inne en smula på, när jag studerade bildanalys. Dock var det jag läste bara ett koiperat utdrag ur ett större verk.

Hmmm, jag som redan har massa olästa böcker i bokhyllan, desa får nog vänta ytterliggare ett tag. Jag får se till att inte köpa fler böcker innan jag läst ut de jag har i fortsättningen :)

/johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.