Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på duktig babyfotograf i Stockholm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caramellic

Medlem
Hej!

Har någon tips på en duktig fotograf i Stockholm för babyporträtt? Gärna någon som inte är så himla dyr.

/caramellic

jag har en svåger som är lite intresserad av fotografering. han har ingen bra utrustning och har aldrig gått nån direkt fotoinriktad kurs förutom i gymnasiet och har heller ingen studio eller ljusutrustning.
men han är iaf billig.

obs. detta är sagt med lite glimten i ögat. men jag är lite allvarlig oxå.
jag säger inte att ingen kommer nappa på erbjudandet, här finns många glada och duktiga amatörer. men tar dom inte mycket betalt så är det oxå för att det är deras hobby och inget annat.
det kan sticka lite i ögonen på fotografer som försöker leva på sitt jobb, att läsa att så få vill betala för det jobb man lägger ner.

även fotografer ska kunna leva på sitt jobb och betala hyra, skatt, utrustningskostnader osv som alla andra.
jag förstår att du kanske bara är ute efter en eller två bra bilder på knodden, men glöm inte att en fotograf inte bara ska ta bilden utan oxå ska bland annat sätta ljus, fixa bakgrund och sedan bearbeta bilden efteråt.
vill du ha en duktig fotograf och teknisk kvalité på bilderna så kostar det oxå därefter.
vill du ha det billigt måste du nog för det mesta oxå välja bort talangen eller den tekniska kvalitén.

vill man ha det riktigt billigt så är stormarknads-, dagis- och skolfotograferingen alldeles ypperlig.
"man får vad man betalar för".

jag har en svåger som är lite intresserad av fotografering. han har ingen bra utrustning och har aldrig gått nån direkt fotoinriktad kurs förutom i gymnasiet och har heller ingen studio eller ljusutrustning.

Då var det bevisat att det hänger på utbildningen och utrustningen då om man ska bli en riktigt bra fotograf? ;-)

/Tord - Erkänt dålig på att fotografera.

visst händer det att det finns dom som kan ett förföriskt bildspråk redan i vaggan, men jag själv har sett det alldeles för sällan för att tro att det är vanligt.

/christel - var riktigt dålig fotograf i tonåren.

Hmmm... tillåt mig att bli tveksam... Jag betvivlar nämligen starkt att Christel någonsin har varit en dålig fotograf... :)

Kika på hennes barnbilder förresten, där finns några riktiga gobitar (www.estethia.se)!

Det var inte riktigt så jag menade...

Du tar bättre bilder med min D70 och KalleAnkaobjektiv än vad jag skulle göra med din D2X i din studio. Det är viktigare att kunna hantera sin utrustning, känna dess begränsningar osv.

Vidare tror jag att det finns en hel drös gamla rävar här på fotosidan som inte har ett enda diplom på väggen och ändå har oskicket att vara skickliga på grund av erfarenhet.

Klart utrustnign och utbildningar är viktigt!

Annars så skulle inte de proffisionella köpa nya prylar, och hur kommer det sig att skolorna fortfarande finns kvar om ingen av deras elever lär sig något?

Fast utrustning och skola är inte en förutsättning, snarare ett hjälpmedel.

tack linda. men det är bara för att du inte sett mina första trevande försök. ;o)

jag måste nog oxå påpeka att jag sällan åtar mig barnfotograferingar. inte för att jag inte skulle tycka det var roligt, tvärtom. men jag har inte riktigt råd att ta dom jobben. tyvärr.
och helst plåtar jag på plats istället för i studio.

jag säger inte att det inte finns skickliga amatörer (nämde det i mitt första inlägg) som skulle nappa. det gör det helt säkert.
och visst skulle jag av erfarenhet kunna plåta med en D70, men vill kunden ha en 50x70 bild så blir jag lite svettig eftersom det ställer större krav på en att få allt å klaffa med en 6MP kamera.

men jag måste erkänna att jag är bra trött på att höra om och om igen att folk inte vill betala för det dom vill ha.
det ska vara billiiiiiigt.
ibland verkar det tillome som om folk vill att fotografen i det närmaste ska betala för att få fota dom (obs, patricia, det var inte riktat mot dig).
det har iaf hänt mig och man blir verkligen inte glad för det känns ju som om mina bilder då inte är värda nåt, eftersom kunden inte vill lägga ner några pengar på dom.

puh. sorry om jag verkar bitter, det är inte riktigt så illa. men jag hänger nog för mycket i kundforum och spanar. man kan bli deprimerad för mindre.

Per:
Det är klart att de lär sig något! Det är en genväg till flera års erfarenhet och inspiration. Vidare är det klart att man med ett digitalt bakstycke till en Hasselblad och optik som kostar mer än min V70 kan få en "godkänd" bildfil. Problemet är kanske att vi skjuter lite över målet här. Texten efterlyser en duktig och billig fotograf. Då tänker jag på papperskopior på maximalt 50x70 och det borde en 6Mpixelkamera klara av på en kort slutartid och stativ.
Sedan krävs det lite extra av en fotograf som fotograferar barn (förutom tålamod) frågan är om man läser till sig det.

Jag summerar mina åsikter:
- Bra fotoutbildningar är toppen och jag önskar att jag haft tillfälle att gå något sådant.
- Dyr utrustning = bra och en nödvändighet om man skall kunna ta alla uppdrag.
- Yrkesfotografer måste ta betalt för att inte svälta ihjäl
- Erfarenhet och genuint intresse kan uppväga brist på diplom
- Ingen utrustning eller utbildning i världen gör barn medgörliga om de inte vill det (det är bara eter och godis som gör det).
- Patricia har rätt att anlita Kenneth, Christels svåger, med digitalkompakten om han vet vad han gör. Christel är ändå uppbokad med företagsplåtningar tills barnet skall ta studenten ;-)

Tord - Som trots bristande talang och utrustning har hamnat i gratis-kompis-barns-fotande-träsket och tittar avudsjukt mot alla som vet hur man tar betalt

Hej Patricia

Ett hett tips är att kontakta Daniel Sidenbladh. Daniel är 18 år gammal och medlem här på sidan. Han är riktigt, riktigt talangfull. Har han tiden och lusten kan han säkert fixa dig väldigt fina bilder på ditt barn. Gå in på hans sida och titta på de bilder han har lagt ut.

Mattias, Luleå

Har också tröttnat på alla ska få allt så billigt som möjligt.

När det gäller nära vänner och bekanta så är det klart jag ställer upp för dem utan att ta betalt för fotograferingen. Tycker inte om att ta betalt av min bästa kompis.

Sen ibland så händer det att deras kompisar som inte jag känner också vill att jag ska ta sådär bra kort på deras barn. Men ojdå kostar det pengar nu helt plötsligt? Nä då är dem inte intresserade. Blir så trött...

Det värsta är nog när folk redan fått ett bra pris och det VET om det fortfarande inte är nöjda och försöker hitta kryphål för att kunna pruta, bläää.

Sen vill jag bara tillägga (inget ont om trådskaparen) att alla som vill ha dessa billiga fotografer förstör för oss andra.

Tänker direkt på tjejen som skrev att hon ville ha hjälp med sina bröllopsbilder eftersom de hade blivit jättedåliga pga att de anlitat en kompis som hade en "fin" kamera. Hon hade nog gärna nu i efterhand betalat flera tusenlappar för att få bättre bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar