jag har en svåger som är lite intresserad av fotografering. han har ingen bra utrustning och har aldrig gått nån direkt fotoinriktad kurs förutom i gymnasiet och har heller ingen studio eller ljusutrustning.
men han är iaf billig.
obs. detta är sagt med lite glimten i ögat. men jag är lite allvarlig oxå.
jag säger inte att ingen kommer nappa på erbjudandet, här finns många glada och duktiga amatörer. men tar dom inte mycket betalt så är det oxå för att det är deras hobby och inget annat.
det kan sticka lite i ögonen på fotografer som försöker leva på sitt jobb, att läsa att så få vill betala för det jobb man lägger ner.
även fotografer ska kunna leva på sitt jobb och betala hyra, skatt, utrustningskostnader osv som alla andra.
jag förstår att du kanske bara är ute efter en eller två bra bilder på knodden, men glöm inte att en fotograf inte bara ska ta bilden utan oxå ska bland annat sätta ljus, fixa bakgrund och sedan bearbeta bilden efteråt.
vill du ha en duktig fotograf och teknisk kvalité på bilderna så kostar det oxå därefter.
vill du ha det billigt måste du nog för det mesta oxå välja bort talangen eller den tekniska kvalitén.
vill man ha det riktigt billigt så är stormarknads-, dagis- och skolfotograferingen alldeles ypperlig.
"man får vad man betalar för".