Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

mengblom

Avslutat medlemskap
Efter timtal av surfande på nätets många fina sajter med kameratest så är jag helt slut i skåpet. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Problemet är att jag vill ha en digitalkamera med omkring 5mp, motsvarande 28mm objektiv och i övrigt bra optik, bra batteritid, modell rejäl (dsv inte pluttliten) och dessutom pris helst under 6000 riksdaler.

Alla förslag tas emot med glädje!

Personligen skulle jag gärna hosta upp några tusenlappar till och slänga en D-SLR på disken, men det finns en sambo med i den här affären också... :)
 
Jo, minsann. Den verkar saklig. Tusen tack!

Någon som vill kontra med ett annat förslag än Nikon 5400?
 
Man ska inte vara dumsnål! Lägg till 4000 och köp en 300D med 18-55mm optiken till, såg någons inlägg här på forumet som sa 9995:- på typ expert...

Med tiden kan du köpa till bättre optik och sedan uppgradera till en bättre dslr....

Var i ditt läge men tog mitt förnuft till fånga och kör på ovan nämnda linje...

Det är ju bara pengar ;) och du har ju Canon sedan tidigare
 
Olympus Camedia C-5060 Wide Zoom en mycket trevlig kamera men den kostar lite mer 6900:- Men det är en kanon fin kamera med allt man kan önska förutom stort tele.....

D.G
 
Jag har en olympus c5050Z och är mycket nöjd. Det är föregångaren till 5060.
Det är mer zoom på 5060. Å andra sidan har 5050 1.8 på objektivet och använder vanliga uppladdningsbara batterier istället för specialbatterier.

Det finns en MSN-grupp just för dessa kameror där du kan läsa mer och se bilder.

http://groups.msn.com/OlympusCamedia5050SupportGroup

johan
 
Förutom Nikon så finns ju Canon Powershot G5 (6400 pengar) fungerar väl också? om du vill ha Canon. Eller en Sony V1 (5400 pengar) men dom har ju inte lika mycket vidvinkel, 34/35mm, som Nikon 28mm.

Jag har själv en 5400 som jag är mycket nöjd med. Liten smidig och bra kamera. De nackdelar som jag upplever är att den är lite slö på att skriva tiff-bildet till flashkortet och att den saknar RAW, men det ska visst komma en firmwareuppgradering med raw nu i vår nån gång kanske ...
 
IXUS400/500 är ju en väldigt prisvärd kamera, men den kanske är för enkel för dig.
Annars är väl Sony V1 i klass med Nikonen?
 
Jag kan varmt rekomendera SONY dsc-p12, enkel att använda en del manuella inställninga går att göra. Mycket bra batteritid x2 dvs. man får ju två batterier med. kameran håller koll på batteritiden. Även min fru tyckte om den. Och den är snygg!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.