Annons

Tips på canon/nikon max 15000kr skall handlas i usa :D

Produkter
(logga in för att koppla)

superantew

Avslutat medlemskap
Hej.

Första inlägget

Såhär är det.
jag skall till usa i slutet utav februari och sedan vidare till europa o australien. kommer resa ca 2 år, har sparat mkt pengar.

gillar att fota inget proffs dock men är ivrig att lära mig och kan gnugga mig fram genom photoshop.

Nu är det såhär jag kommer inhandla en kamera i usa då dem är mkt billigare där.

VILKEN kamera skulle ni köpt i usa om ni har en budget på säg hmm.. MAX 15-16000kr ink objektiv.

Det skall vara NIKON/CANON minst 10 mpix.

Har tittat en del på d50 verkar riktigt nice, även d5000 är nice.. men har som sakt ingen aning. det viktigaste är att den ska plåta riktigt bra bilder.

Problemet med d50 är att den inte kan filma, vilket är lite synd men kommer inte anvnda det alls nästan.

Kommer det komma en massa nyheter nu runt januari eller?

Tar jättegärna emot tips

Mvh
 
Hej !

Jag sitter visserligen mkt nöjd med Canon 40d och diverse objektiv, men i din
situation, så skulle jag satsa på en Nikon D90 med 18-105 zoom, den uppfyller
dina kriterier och du får dessutom lite slantar över.

Trevlig resa !
 
Hej !

Jag sitter visserligen mkt nöjd med Canon 40d och diverse objektiv, men i din
situation, så skulle jag satsa på en Nikon D90 med 18-105 zoom, den uppfyller
dina kriterier och du får dessutom lite slantar över.

Trevlig resa !

Okey, men det viktigaste är att den tar bra bilder.

18-105.. man kanske inte kan tänka så men hur mkt optisk zoom är det ungefär?

Vill åtminståne kunna zomma 6-8x, vet att man inte pratar så om systemkameror men vill ha en utgångspunkt så att jag kommer förstå.

Man tackar för tipset, d90 tycker min far med han är dock nikon frälst.

Jag är ändå rätt inne på en d50.

Men hur ser januari februari ut kommer det mkt nya modeller inom några månaders period?
 
VILKEN kamera skulle ni köpt i usa om ni har en budget på säg hmm.. MAX 15-16000kr ink objektiv.

Det skall vara NIKON/CANON minst 10 mpix.

Har tittat en del på d50 verkar riktigt nice, även d5000 är nice.. men har som sakt ingen aning. det viktigaste är att den ska plåta riktigt bra bilder.

Är du säker på att du ska ha en systemkamera? Kanske går det lika bra med en kompakt?
 
Alla systemkameror på marknaden "tar bra bilder". I regel är det också så att ju billigare, desto "bättre" bild direkt ur kameran. Proffsutrustning har som tendens (gäller alla genrer) att göra det grundläggande, och lämna resten till en själv.
En kompaktkamera gör ju i princip allt. Bara att skriva ut.
Grovt sett naturligtvis, och även den värsta kameran går ju att ställa in så att bilderna kommer ut "färdiga".

Tänk också på att även den bästa kameran inte ger bättre bilder än vad optiken klarar av att återge. Vill du ha bra teknisk kvalitet på bilderna, då bör du undvika de allra billigaste objektiven.



Mycket riktigt kan man inte säga 8x zoom =) Ett gigantiskt 500mm teleobjektiv har ju faktiskt bara 1x zoom. Ett 18-55mm har ca 3x (3x18=54).

Kolla här:
http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php

Du kanske har någon form av kompaktkamera där hemma. Kolla i manualen eller på internet vilken brännvidd den har.
Brukar stå ungefär: "motsvarar 28-120mm på 35mm kamera".
Någonstans där brukar en kompaktkamera ligga.
Använd sedan länken och dra lite i spakarna.

Du kan välja "digital" eller "35mm film" vid reglagen. För d50 och d5000 (mfl) ska du välja "digital".

/Tomas
 
Kommer det komma en massa nyheter nu runt januari eller?

Den 21-23 februari är det en stor fotomässa i Las Vegas, de flesta tillverkare brukar presentera nya modeller i anslutning till denna. Det brukar dock dröja innan kamerorna dyker upp i butik, någon månad eller så.

En inte allt för vågad gissning är att Canon då presenterar en 50D med filmfunktion (60D?).
 
Den 21-23 februari är det en stor fotomässa i Las Vegas, de flesta tillverkare brukar presentera nya modeller i anslutning till denna. Det brukar dock dröja innan kamerorna dyker upp i butik, någon månad eller så.

En inte allt för vågad gissning är att Canon då presenterar en 50D med filmfunktion (60D?).

Hmm... jag som nästan var inställd på en 50d :D

Kanske men skall vänta på denna. jo det känns som att canon ligger efter med en high end kamera med filmfunktion.

Någon som har koll om det kanske kommer en 60d i februari?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.