Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra liten kamera, någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_S

Aktiv medlem
Hej alla!

Min gamla kompaktkamera Samsung NV24HD la tyvärr av i somras.
För att ersätta den letade jag efter en ny kompaktkamera som ger väldigt bra stillbilder samt kan filma med bra resultat i minst 720P. Det fanns mycket att välja på men valet föll på en Canon IXUS 300 HS för att den var enkel, gav bra stillbilder enligt tester och utmärkte sig särskilt i mörka miljöer pga HS-sensorn samt att den kunde filma i 720P. På Rajala fick jag dessutom en Selphy på köpet.

MEN, efter att ha använt den två månader är jag och frun inte riktigt nöjda. Videosnuttarna är det största problemet, den verkar jaga fokus konstant i vissa miljöer, tror det är när det är mycket rörelse (och det är oftast därför man filmar och inte fotar) vilket gör att folk stor del av tiden är oskarpa när man tittar på filmen. Det syns direkt i displayen också. En del stillbilder har också haft en oskarp hinna över sig men det kan bero på fotografen vid just den tillfället och inget jag hittat nåt mönster i men jag tycker mig ändå notera fler oskarpa bilder nu än med Samsungen. Kan vara en ergonomifråga också, den är liten och rund den här IXUSen.

Så jag letar nu efter en kamera enligt följande prioriteringslista:
1. Den ska vara i storlek som en kompaktkamera
2. Den ska ge överlag bra, skarpa, brusfria bilder.
3. Den ska kunna filma i minst 720P och resultatet ska va en lugn, stabil och skarp film.

Budget: 4000:-
Användningsområde: Familjefoto och vardagsfotografering

Era tankar, funderingar och tips mottages tacksamt!

Samsung EX1 ljusstark. ISO 100-400 ger fullt hanterbart brus. Schneider Kreutznach skarpa optik. Underbar ljusstark skärm. Batterisnål. Filmfunktionen har jag ej testat riktigt men verkar OK.

Canon G12? kostar väll runt 4000-4500 ny.

G12 verkar va en mycket bra kamera, kanske lite overkill för att använda den som PS. Men jag ska springa iväg å klämma på den imorrn för att avgöra om den är för klumpig eller inte. Den ser ju aningen biffig ut på bild men det är kanske inte så farligt i verkligheten. Det är väl det som avgör i det här fallet, för även om den är overkill kan man ju köra den i helautomatiskt läge förutsätter jag. Så bara för att få bra kvalite är det kanske rätt val, vi får se.

Vad tittar man annars på om den är för stor? S100?

Samsung EX1 ljusstark. ISO 100-400 ger fullt hanterbart brus. Schneider Kreutznach skarpa optik. Underbar ljusstark skärm. Batterisnål. Filmfunktionen har jag ej testat riktigt men verkar OK.

EX1 dreglade jag över när den kom men tyvärr är filmfunktionen bara lågupplöst om än i väldigt bra kvalite.
En EX2 kanske :D

Ja, fast den finns nog inte i butikerna ännu. Intressanta alternativ är kanske Fuji X10 och Olympus XZ1.

Fuji X10 är helt klart läcker! Många plus på den men på minussidan sätter jag upp att man måste greja med objektivlock plus att den spräcker budgeten. Plus att man egentligen velat ha X100 :p

Olympus XZ1 är den förste kameran här som jag inte sett tidigare. Vid en snabb titt på specarna är den väldigt intressant. Jag ska googla lite mer. Ryms inom budgeten och finns dessutom i butik till skillnad från S100 och X10.

Canon S100 och Olympus XZ1 är intressanta kandidater just nu.

Fuji X10 är helt klart läcker! Många plus på den men på minussidan sätter jag upp att man måste greja med objektivlock plus att den spräcker budgeten.
Ja, den är nån tusenlapp dyrare än de båda andra. Å andra sidan har X10 en optisk sökare. Hur bra denna sökare är återstår att se. Tills jag har kollat den i verkligheten är jag skeptisk -- den optiska sökaren i G12 är t ex helt meningslös. Men om sökaren fungerar någorlunda blir jag nog tvungen att byta ut min S90.

Ingen som sagt Panasonic ännu?

Så jag letar nu efter en kamera enligt följande prioriteringslista:
1. Den ska vara i storlek som en kompaktkamera
2. Den ska ge överlag bra, skarpa, brusfria bilder.
3. Den ska kunna filma i minst 720P och resultatet ska va en lugn, stabil och skarp film.

Budget: 4000:-
Användningsområde: Familjefoto och vardagsfotografering

En Panasonic GF2 + 14/2.5 på Cyberphoto för 3990 eller en LX5 för 4190.
Sparar filmer i AVCHD resp AVCHD-Lite. Panasonic kan video och är där i toppskiktet.
Med en systemkamera får du räkna med att du även skaffar extra objektiv, men å andra sidan ger den fler möjligheter till olika fotosituationer. För video behöver du en zoom.

En Panasonic GF2 + 14/2.5 på Cyberphoto för 3990 eller en LX5 för 4190.
Sparar filmer i AVCHD resp AVCHD-Lite. Panasonic kan video och är där i toppskiktet.
Med en systemkamera får du räkna med att du även skaffar extra objektiv, men å andra sidan ger den fler möjligheter till olika fotosituationer. För video behöver du en zoom.

Till GF2 vill man isåfall ha 14-42mm objektivet för att lättare kunna ta den bild man vill ha, och det snabbt.
Den är iofs billig men systemkamera har jag och GF2 känns trots allt inte så kompakt med 14-42mm på, och då har man jobbet med objektivlock också.

Alla systemkameror går bort av den anledningen, objektivlock. Därmed åker också LX5 ut trots att den är en kompaktkamera.

Nikon P300

Nån som har erfarenhet av eller känner till denna modell från Nikon, P300?
Verkar vara en wannabe S95 fast utan RAW och en del annat (som jag faktiskt inte önskar).

Bilagor

• sned.jpg
    sned.jpg
    31.5 KB · Visningar: 108
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar