Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på att få så snabba tider som möjligt vid fotografering i dåligt ljus..

Produkter
(logga in för att koppla)

laptop

Avslutat medlemskap
Råd mottages om hur jag ska kunna få så snabba tider som möjligt. Jag fotar hästar i rörelse i ridhus med skum belysning.
Har ni fler tips än att använda ljusstark optik samt höja iso? Kör med bländarprioritering så att kameran ställer tiden utifrån det skärpedjupet jag vill ha i bilden. Har minsta möjliga skärpedjup för att även på så sätt få en snabbare tid.
Har en D300 med 80-200 mm 2.8, samt 35-70mm 2.8 och ett 50 mm 1.8.
 
Ett litet trick jag ibland använder är att fotografera i RAW, underexponera något och sedan förstärka bilden i RAW-framkallaren. En del jämför säkert det med att öka ISO:t, men jag tycker faktiskt att det brukar ge ganska OK resultat.

/Jimmy
 
Vet inte om jag skulle vilja placera ut blixtar i ridhus - hästar kan vara extremt nervösa och det bli rätt otrevligt.... Fast i ärlighetens namn har jag faktiskt aldrig vågat testa, det kanske funkar hur bra som helst!
 
Rækna inte med bættre bilder i skum belysning æn vad du upplever sjælv live. Ridhuset får helt enkelt uppdatera belysningen om det skall bli bra bilder inomhus. Det ær bættre att fota hæstar i rørelse utomhus. Høgt ISO ger brusiga bilder om man jæmfør med hur det blir på ISO 200 i normal belysning eller studio. Underexponera kan funka om det inte ær så viktigt med skærpan. Det ær helt beroende på vad du skall ha bilderna till. Bild i tidning, bild på plansch i storformat,(beakta betraktningsavståndet) bild till internet eller bild i finare fotobok.

Ju finare bild du vill ha dess værre att fota den!
 
Det finns ingen genväg. Större bländaröppning högre ISO eller mer ljus är det som finns att leka med.
Om du inte tänker skaffa ljusstarkare optik (med möjlighet för större bländaröppning) och inte vill skruva upp ISO återstår att öka ljuset. Blixtar funkar inte heller säger du, då återstår fast ljus i form av lampor. Bygglampor kanske fungerar bättre för hästarna än en blixt? Är det under tävling blir det förstås knappast omtyckt att du riggar upp sådant. Ridhus kanske är en av de svåraste fotosituationerna som finns vad gäller ljus.

Självfallet går det också att underexponera. Alla bilder är inte "rätt expinerade" bara för att man följt vad kamerans ljusmätare tycker.
Det är däremot ingen vinst att underexponera i stället för att öka ISO om man ändå tänkt ljusa upp bilden i efterhand. Resultatet blir ungefär lika brusigt men med den skillnaden att de mörkaste partierna är helt svarta och alltså helt saknar info (i stället för högre ISO där de partierna har info men är brusiga).

Mitt förslag är att du ändå skruvar upp ISO något snäpp och läser på lite om brusreducering. vad får du för tider vid bländare 2.8 och ISO 1600?
 
Ett bra brusreduceringsprogram (eller -plugin) gör underverk vid höga ISO, t ex Neat Image eller Noise Ninja.
 
lumor_ skrev:
Det finns ingen genväg. Större bländaröppning högre ISO eller mer ljus är det som finns att leka med.
Om du inte tänker skaffa ljusstarkare optik (med möjlighet för större bländaröppning) och inte vill skruva upp ISO återstår att öka ljuset. Blixtar funkar inte heller säger du, då återstår fast ljus i form av lampor. Bygglampor kanske fungerar bättre för hästarna än en blixt? Är det under tävling blir det förstås knappast omtyckt att du riggar upp sådant. Ridhus kanske är en av de svåraste fotosituationerna som finns vad gäller ljus.

Självfallet går det också att underexponera. Alla bilder är inte "rätt expinerade" bara för att man följt vad kamerans ljusmätare tycker.
Det är däremot ingen vinst att underexponera i stället för att öka ISO om man ändå tänkt ljusa upp bilden i efterhand. Resultatet blir ungefär lika brusigt men med den skillnaden att de mörkaste partierna är helt svarta och alltså helt saknar info (i stället för högre ISO där de partierna har info men är brusiga).

Mitt förslag är att du ändå skruvar upp ISO något snäpp och läser på lite om brusreducering. vad får du för tider vid bländare 2.8 och ISO 1600?

Det är som jag misstänkte... känns så tråkigt när man får riktigt fina bilder och de tappar i skärpan.. Men å andra sidan så har jag ju bättre utrustning och får ändå bättre bilder än vad ngn med en kompaktkamera had efått.

Idag har jag varit o fotat föl, hade iso 2000 och en bländare på 3.2, då hade jag tider på som bäst ungefär 1/250 .. det blir ju en viss rörelseoskärpa när fölen drar på ..

Oftast rör det sig om olika ridhus så man får göra det bästa av situationen när man kommer dit, i en del ridhus är där ok belysning och i andra har man lust att vända i dörren.

Jag har svårt att ha en mkt större bländaröppning än det jag ligger på idag för att behålla skärpedjupet i hela hästen.
 
jag har fotat en del i ridhus och det ända som riktigt fungerar var det fasta 50mmm 1.4 iof så har jag inte testat med 2.8 o bildstabbe.

Det du kan göra om du tycker att det blir för mkt döutrymme runtom är ha så högupplöst bild som möjlig och för att sedan beskära bilden efteråt så det passar bättre.

Försök hitta där ljuset e lite starkare. Det brukar vara ganska mörkt i hörnen av ridhuset samt längs kanterna.

en tredje sak du kan försöka med e att använda ett enbentstativ för att reducera skakningarna som blir av handen.
 
laptop skrev:
Idag har jag varit o fotat föl, hade iso 2000 och en bländare på 3.2, då hade jag tider på som bäst ungefär 1/250 .. det blir ju en viss rörelseoskärpa när fölen drar på ..

Det skall vara lite rörelseoskärpa när ett för drar iväg ;)
 
laptop skrev:
Råd mottages om hur jag ska kunna få så snabba tider som möjligt. Jag fotar hästar i rörelse i ridhus med skum belysning.
Har ni fler tips än att använda ljusstark optik samt höja iso? Kör med bländarprioritering så att kameran ställer tiden utifrån det skärpedjupet jag vill ha i bilden. Har minsta möjliga skärpedjup för att även på så sätt få en snabbare tid.
Har en D300 med 80-200 mm 2.8, samt 35-70mm 2.8 och ett 50 mm 1.8.

Förutom det som redan sagts skulle jag antagligen i din situation, om minimal rörelseoskärpa är viktigt, köra manuellt läge med f2.8 och minsta acceptabla slutartid tex 1/400 s (som du ju kan justera), Auto-ISO upp till ISO 6400, vara noga med AF-inställningarna (vad använder du?) och ta många, många bilder från olika positioner (helst med minsta möjliga motljus).

Använd 12-bit NEF, neutral bildstil, och gör rawkonvertering i NX, vidare bildbehandling med selektiv skärpning och brusreduktion. Du kan alltid reducera störande brus men aldrig lägga till förlorad upplösning eller rörelseoskärpa. Undvik skärpning och NR i kameran (vilket påverkar buffert och hastighet). Även om du kör raw kan det vara en fördel att ställa in vitbalansen väl så att exponeringen är så korrekt som möjligt vid rawkonverteringen.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar