ANNONS
Annons

Tips på Öland?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrGoose

Aktiv medlem
Imorgon ska jag och min bror komma iväg på våran första fågelfoto dedikerade resa, fruar o barn får stanna hemma, o vi tänkte köra tre dagar fulla med foto på Öland..! :)

Ni får gärna komma med tips o inside info om ställen, områden, tider mm där man kan hitta det mesta av det bästa i fågelväg.. :) :) :)

Vi kommer att bo söderut på Öland under dessa dagar, hjälp oss nu så vi kan visa tanterna hemma riktiga pangbilder så vi får komma iväg igen!!! ;)

Tack alla fågelälskare på förhand!

Mvh. Henke

Nu är jag ju inte jordens mest rutinerade fågelfotograf, men jag har varit extremt mycket på Öland och fotat en del.

Vad har ni för fokus? Några speciella arter ni vill se, eller är det mest "kodak-moments" ni är ute efter? Om ni är ute efter speciella arter/familjer, vad är det i så fall? Det finns massor med tips om man snävar ner frågeställningen lite. :)

Tack för ett snabbt svar! Rovfågel, örn mm. Men även sådant som kanske är lite ovanligare här uppe i Dalarna..! :)

visst kan man få se örn, men det är ju inte stället man åker till för att se örn... Havsörn patrullerar över ön frekvent och ses om man spenderar lite tid i fält. De rovfåglar man har bäst chans att se och plåta är kärrhökar, både brun kärrhök och ängshök. Kör man tvärvägarna över alvaret från stenåsa och söderut samt kuskar östsidan upp och ner så dyker det upp en hel del av dessa. I övrigt så kan man ju ha tur och få se ovanliga örnar, på mindre än en vecka är ju både större skrikörn och stäppörn rapporterade, men då gäller det att ha lite matjord i fickorna... :)

Ok, då har nått att gå på iallafall, tack för ett utförligt svar! Egentligen är man väl allätare så kommer vi hem med lite fina bilder så är jag nöjd..! Får hoppas nån liten örn kanske kikar föbi då...! :)

Mvh. Henke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar