Annons

Tips om själva fotograferandet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jomans

Aktiv medlem
Har länge varit sugen på att börja med modellfoto, har byggt en enkel hemmastudio och har ett par personer, lika oerfarna som jag själv på denna typ av fotografering, som är villiga att "posa". Nån vänlig själ som kan tipsa eller linka till sajter som har vettig info så man kan komma igång, typ om det finns grundregler såsom i så mycket annat? Jag är inte intresserad av att hitta info som tar bort "magiken", vill ju gärna träna och hitta en form som är intressant, men en genväg är ju alltid att få vissa grundtips från de som kan (så slipper man mycket av nybörjartabbarna). Har hittat lite info om tex placering av händer, blick etc, men väldigt lite.

Är alltså inte ute efter info kring belysning, blixtar eller exponering (sånt finns det massor av på FS). Men själva hantverket; hur dirigerar man en modell och liknande?

Sista (enda) numret av FS Tidning hade kommentaren från fotografer av typen "detta kunde jag gjort bättre". Jag tyckte det var en lysande vinkel, som ger mer än vanlig kritik från betraktare. Det var därför jag började leta efter dylik information men har så attans svårt att finna mer. Nån som har bra länkar och kan förbarma sig?
 
Tack Jonas,

där fanns en del nyttiga videos. Ingen mer som hittat nåt, eller rent av har egen kunskap att dela med sig?

(reflektion kolon: om man frågar om teknik här så rasar det in svar, men det blir rätt tyst när man frågar om själva fotograferandet ;) )
 
www.modellbilder.se ær en bra site før att få kontakt med likasinnade. Det ær alltid lite hemligheter runt fotograferandet och hur man gør. En del ær villiga att dela med sig. De flesta håller "hemligheterna" før sig sjælv. Prova dig fram till din egen stil och kænn av efterhand genom att visa upp vad du har gjort. Du får alltid någon respons på dina bilder antingen positiv eller negativ.
 
Den här snubben på Prophotolife.com har jättebra guider till alla möjliga sorters fotografering. Det är väldigt rätt fram presenterat, enkelt, pedagogiskt och är klart inspirerande tycker jag!
Du skulle kunna kolla in de 3-4 guiderna som gäller modellfotografering (bland de drygt 20 som finns totalt).

Jag har kollat igenom alla och jag tycker de är ovanligt bra.

http://www.youtube.com/user/prophotolife?ob=1
 
Tack Jonas,

där fanns en del nyttiga videos. Ingen mer som hittat nåt, eller rent av har egen kunskap att dela med sig?

(reflektion kolon: om man frågar om teknik här så rasar det in svar, men det blir rätt tyst när man frågar om själva fotograferandet ;) )



Jag har här på fs annonser haft både böcker och filmer i ämnet till salu.Allt har gått med rykande fart.Har dock en massa urklipp och sidor ur svenska och utländska fototidningar med modellbilder och förslag på poser och miljöer.
Är du intresserad kan du maila till mej för ec överrenskommelse.
 
Har länge varit sugen på att börja med modellfoto, har byggt en enkel hemmastudio och har ett par personer, lika oerfarna som jag själv på denna typ av fotografering, som är villiga att "posa". Nån vänlig själ som kan tipsa eller linka till sajter som har vettig info så man kan komma igång, typ om det finns grundregler såsom i så mycket annat? Jag är inte intresserad av att hitta info som tar bort "magiken", vill ju gärna träna och hitta en form som är intressant, men en genväg är ju alltid att få vissa grundtips från de som kan (så slipper man mycket av nybörjartabbarna). Har hittat lite info om tex placering av händer, blick etc, men väldigt lite.

Är alltså inte ute efter info kring belysning, blixtar eller exponering (sånt finns det massor av på FS). Men själva hantverket; hur dirigerar man en modell och liknande?

Sista (enda) numret av FS Tidning hade kommentaren från fotografer av typen "detta kunde jag gjort bättre". Jag tyckte det var en lysande vinkel, som ger mer än vanlig kritik från betraktare. Det var därför jag började leta efter dylik information men har så attans svårt att finna mer. Nån som har bra länkar och kan förbarma sig?


Massor med bilder på olika poser:
http://images.google.com/images?cli...&sa=X&oi=image_result_group&resnum=1&ct=title

Bara att välja och vraka, och sen anpassa efter din egen situation.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.