Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om Profoto, Pro-1

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Hej där alla kunskapare. Det här är väl en fråga för någon som varit med ett tag. Jag har "lyckats" komma över ett par blixtaggregat. Absolut toppklass. De gjorde stor succé på Photokina i Köln. 1968!!!

Pro-1 och Pro1s heter underverken o tillverkades mellan 1968-76. Finns det någon som vet nåt om såna? Kanske t o m nån som sitter på en manual?

Jag har fått igång dem o jag bländar hela grannskapet med 2x1200 ws, stegligt ställbart ända ner till 300 ws *s*

De lirar med synkkabel och jag har en slavkoppling så jag kan få båda att lösa ut samtidigt. Så långt är allting bra, men med klumparna fick jag en massa kabel. Ser ut att vara kabel för att koppla ihop enheterna. Ska man göra det? Varför? Kan de synka utan fotocellen då?

Går det att få tag i blixtar om de skulle falera? på Profotos sida står det n/a både på ledljus o blixtar, men ledljuslampor tror jag mej kunna få tag i utan större problem. Behöver en omgående.

Något annat man ska tänka på när man hanterar dem?

Nja, va rädd om dem för du lär inte hitta reservdelar i första taget.

Jag har faktiskt oxå ett par Pro-1:eek:r. Och jag har modelleringslampor till dem. Du skulle kunna få köpa fyra för 200:- om du har vägarna förbi nån gång.

Mina har dessutom ljudsignal. När skiten slutar surra som ett halvt kärnkraftverk är de redo att blixtra på med. :O)

Mvh
Maverick

Ah, trevligt, det är Pro1s modelleringslampa som lagt av o den är på 110V med B22 sockel... men borde inte en 220V lampa funka? Eller blir den för svag?

Jo, surrar o låter gör de, men jag tycker ändå att de laddar om relativt fort. Borde nog ha ställt fler frågor innan jag köpte dem... men nu står de här o nån nytta ska de väl göra.

Tror mina lampor är på 220V fast jag har inte s versionen utan vanliga Pro-1. De är på 100W iaf. Ska kolla närmare när jag får tid.

Mvh
Maverick

Ah, great! Det ser ut att finnas flera gemensamma nämnare mellan Pro-2 och Pro-1. Man kan tydligen ansluta flera blixtar samtidigt till samma aggregat mm... här ska läsas. Många tack för den länken!

Jag behövde manualen till en Pro41 för ett tag sedan och mailade supporten som fixade fram en pdf med ett trevligt svar. Du kan ju prova om dom har det i sina arkiv.

/c

Maverick skrev:
Tror mina lampor är på 220V fast jag har inte s versionen utan vanliga Pro-1. De är på 100W iaf. Ska kolla närmare när jag får tid.

Mvh
Maverick

Upptäckte just att min Pro1 har en halogenlampa, typ H4 som modelljus, så om du hittar dina glödlampor i gömmorna, kolla om det är 110-120V. Även om det inte är det så vore det intressant att prova.

Jag gör gärna en avstickare på väg mot Uppsala eller Stockholm någon gång.

PapaC skrev:
Jag behövde manualen till en Pro41 för ett tag sedan och mailade supporten som fixade fram en pdf med ett trevligt svar. Du kan ju prova om dom har det i sina arkiv.

/c

Jag ringde (old school) supporten och fick trevliga svar. De hänvisade till Pro-2 manualen, väldigt mycket är lika i hanteringen.

Jag frågade hur länge blixtarna kan tänkas hålla... svaret blev att jag skulle ringa dem o berätta när mina gått sönder, för de visste inte *s*

Tyder på att det är kvalitet i de gamla klumparna i varje fall...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar