Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tips om objektiv för porträttfotografering!
- Trådstartare Ppettson
- Start datum
n.skarnes
Ny medlem
porträttfotografering
Hej,
Så som jag tycker och när jag har pratat med fotografer som jag känner så är det bästa ett vidvinkel. Jag har Canon's 16-35mm det är riktigt bra för det ändamål som du beskriver.
du får med mycket på bilden, lätt att beskära och är alltid skarp.
Just bröllop är det riktigt bra att få med så mycket som möjligt och då är vidvinkel bäst.
Hej,
Så som jag tycker och när jag har pratat med fotografer som jag känner så är det bästa ett vidvinkel. Jag har Canon's 16-35mm det är riktigt bra för det ändamål som du beskriver.
du får med mycket på bilden, lätt att beskära och är alltid skarp.
Just bröllop är det riktigt bra att få med så mycket som möjligt och då är vidvinkel bäst.
perstromgren
Aktiv medlem
Vid just bröllop har man väl ofta gott om plats och kan backa en bit? Ett längre avstånd ger oftast bättre perspektiv för porträtt. Tycker jag.
Per.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Runt 50mm för porträtt med en cropkamera tycket jag är lagom. Kortare brännvidder ger bilder som ser ut som om människan man fotar försöker stoppa näsan i objektivet... Om man inte enbart arbetar med helkroppsporträtt.
Sigmas 50/1.4 är en skarp glugg, med för bröllopsfoton väldigt passande bakgrundsoskärpa (mjuk även om det finns skarpa ljuspunkter i bakgrunden). Canons egen 50F/1.8 är nog mest "prisvärd"...
60F/2.8 makro är fantastisk - men har lite långsammare AF - detta märks öht inte vid porträttfotografering dock. Samma sak med Tamron 60F/2.
85F/1.8 är en klassisk porträttglugg, men ger långa arbetsavstånd med cropkameror.
Alla objektiven jag nämnt ligger på ca 4-5000kr - utom 50F/1.8 som bara kostar dryga tysenlappen.
Sigmas 50/1.4 är en skarp glugg, med för bröllopsfoton väldigt passande bakgrundsoskärpa (mjuk även om det finns skarpa ljuspunkter i bakgrunden). Canons egen 50F/1.8 är nog mest "prisvärd"...
60F/2.8 makro är fantastisk - men har lite långsammare AF - detta märks öht inte vid porträttfotografering dock. Samma sak med Tamron 60F/2.
85F/1.8 är en klassisk porträttglugg, men ger långa arbetsavstånd med cropkameror.
Alla objektiven jag nämnt ligger på ca 4-5000kr - utom 50F/1.8 som bara kostar dryga tysenlappen.
StaffanW
Aktiv medlem
Beror mycket på vad du har för budget.
Kyrkor är ju väldigt vanskliga. Helst vill man ha ett zoom-objektiv, men har man otur, är det en mörk kyrka och en mulen dag. Då räcker inte ens 2.8, utan man måste kanske ner på 1.4-1.8
Ett mycket bra objektiv är annars 17-55/2.8 IS
Bildstabilisering tycker jag passar väldigt bra i kyrkan då det är lite som rör sig. Skönt också att kunna slippa stativet om man behöver röra sig.
Annars hade Joakim bra förslag på ljusstarka fasta objektiv.
Kyrkor är ju väldigt vanskliga. Helst vill man ha ett zoom-objektiv, men har man otur, är det en mörk kyrka och en mulen dag. Då räcker inte ens 2.8, utan man måste kanske ner på 1.4-1.8
Ett mycket bra objektiv är annars 17-55/2.8 IS
Bildstabilisering tycker jag passar väldigt bra i kyrkan då det är lite som rör sig. Skönt också att kunna slippa stativet om man behöver röra sig.
Annars hade Joakim bra förslag på ljusstarka fasta objektiv.
pellepiano
Aktiv medlem
Jag gillar verkligen mitt 50mm 1.8. Billigt och skarpt, ljusstarkt med möjlighet till väldigt kort skärpedjup.
Har en hel sida med portätt tagna med den gluggen här .. http://www.flickr.com/photos/studiobild2/sets/72157614610543997/
Har den på en 350d och 40d.
Har en hel sida med portätt tagna med den gluggen här .. http://www.flickr.com/photos/studiobild2/sets/72157614610543997/
Peter_A_F
Aktiv medlem
Jag gillar verkligen mitt 50mm 1.8. Billigt och skarpt, ljusstarkt med möjlighet till väldigt kort skärpedjup.
Fantastiskt snygga bilder!
Jag köpte ett sådant objektiv igår och har testat lite... har aldrig använt ett objektiv med så stor bländare och det är klurigt att få till skärpan på rätt ställe. Hur stor bländare brukar du oftast använda? Förstår att det beror på vad man vill säga med bilden men det kanske är någon som återkommer mer ofta...
pellepiano
Aktiv medlem
Jag gillar suddiga bakgrunder så jag brukar ligga på 2.8, det blir lite för softade bilder ibland med 1.8.
Jag använder externa blixtar uotmhus och då får jag köra med högre bländarvärde på grund av att slutatiden inte kan vara högre än ca 1/160, alternativt köra med ett kraftigt gråfilter för att minska ljusinsläppet.
I hemma studion är det för det mesta F8 eller så.
Jag använder externa blixtar uotmhus och då får jag köra med högre bländarvärde på grund av att slutatiden inte kan vara högre än ca 1/160, alternativt köra med ett kraftigt gråfilter för att minska ljusinsläppet.
I hemma studion är det för det mesta F8 eller så.
Montenegro
Aktiv medlem
För mig funkar kombinationen mellan 17-40mm 4.0 tillsammans med Tamrons 90mm 2.8 bra. Ger mig det jag behöver för att fota omgivning likväl porträtt. Har än så länge inte upplevt f/4.0 som för lågt, men har haft tur med de ljusa omgivningarna som folk gifter sig i här (Belgien).