Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om Macro Objektiv till 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Henke_P

Aktiv medlem
Är sugen att köpa ett macro objektiv & fota lite smådjur & blommor. Vill har gärna ha tips om ett objektiv & vad jag ska tänka på! //Henke_P
 
Jag sitter i samma sits som du och har själv kommit fram till att EF 100/2,8 USM skulle passa väldigt bra för den typen av fotografering.

Lagom brännvidd för att inte komma för nära och inte heller för långt ifrån med kameran. Bra ljusstyrka och hög optisk skärpa kombinerat med ett rimligt pris gör optiken till ett bra val tycker jag.

Det finns säkert fler åsikter och om inte pengar spelar nån roll så finns det ju riktigt fin optik såklart...

Mv h//Peter
 
Har själv en Tamron 90/2,8 Di som jag är mycket nöjd med. Lite billigare än Canons macro. Se recensioner på Fotosidan.
Mvh
Per
 
Sigma 50 mm F/2,8 macro, Sigma 105 mm F/2,8 macro, og Tamron 90mm F/2,8 macro er objektiver du ikke skal forbigå i stillhet. Helt klart på høyde med de beste fra Nikon og Canon.

Frank
 
Tamronen är ganska jämnbördig med Canonen enl en jämförelse som jag länkat till i ett par andra trådar rörande samma fråga.
Enl. ytterligare en jämförelse som jag länkat till i tidigare trådar så presterar inte sigmagluggarna lika bra. Därmed inte sagt att de är dåliga.

Sök på forumet. Det finns ett antal trådar som behandlar just detta.
 
Jag rekommenderar en mellanring. Kamtskärpan är normalt sämre jämfört med ett äkta makro-objektiv på en "fullformats kamera" men på en 10D som har en liten sensor spelar det mindre roll. Dessutom så brukar kantskärpan på blom- och insektsbilder vara helt oviktigt.
 
Mellanringar gör ju dock att man inte kan fokusera mot oändligheten, medan ett "riktigt" macroobjektiv kan detta. Tamronen (och säkerligen canonen och sigman åxå) funkar tex utmärkt till porträtt åxå.

Dessutom så verkar Henrik redan ha ett gäng mellanringar, om kameraväskan är uppdaterad förstås. :)
 
dumbo skrev:
Mellanringar gör ju dock att man inte kan fokusera mot oändligheten, medan ett "riktigt" macroobjektiv kan detta. Tamronen (och säkerligen canonen och sigman åxå) funkar tex utmärkt till porträtt åxå.

Dessutom så verkar Henrik redan ha ett gäng mellanringar, om kameraväskan är uppdaterad förstås. :)
I så fall om man ska ta på oändligheten så får man ta bort mellanringen.

Har han redan mellanringar så kan de komma till nytta om de används.

;-)
 
dumbo skrev:
...så presterar inte sigmagluggarna lika bra. Därmed inte sagt att de är dåliga.
Sigmas makro-50 är visst mycket bra, bättre än konkurrenterna. Dessutom har Sigma ett nytt makro-150 som nog inte testats någonstans ännu.
dumbo skrev:
Sök på forumet. Det finns ett antal trådar som behandlar just detta.
Aldrig fel - har ju varit uppe några gånger... ;-)
 
Om man inte är säker på hur mycket man kommer använda ett macroobjektiv så kan man ju alltid köpa ett Soligor 100 3,5 macro för att testa. Det har funnits på Cyberphoto för runt 1500 kr och det är inte farligt för ett så pass skarpt objektiv. Tyvärr är ju byggkvaliteten inget vidare, det rasslar och har sig, men bilderna blir ju som sagt rätt skarpa. Det följer med en försättslins som ger skala 1:1, men då vill man inte använda AF:en, tro mig. :) Jag skall nog skaffa ett annat och bättre macro framöver, men just nu tillåter inte ekonomin det.
 
Niklas:
Jo, jag hade nog fel om Sigmas 50mm, men 105:an är inte lika bra som Canons 100mm och Tamrons 90mm.

Stefan:
Som åxå nämnts i tidigare trådar så är Soligoren mycket bra för pengarna. Som sagt, byggkvaliteten är inte något vidare allt och AF:en är otroligt långsam och låter mycket plågad, men bilderna är det inget fel på.

Och om Henrik inte redan letat upp "mina" länkar så är de här:
http://www.photo.net/equipment/canon/can-tam-macro/
http://www.orchideen-kartierung.de/Macro100E.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.