Annons

Tips om hur man bäst fotograferar en grupp människor inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoBeckan

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska fotografera en kör som sjunger i inomhusmiljö.
Skulle gärna vilja ha tips om vad man ska tänka på. Jag har en Canon 7D med blixt 430EXII samt 24-105mm objektiv och ett stativ.

Gärna konkreta tips med vilket avstånd jag ska stå på och minsta bländarvärde som funkar på en grupp människor som står i fyra led på gradänger (en sån där kör-trappa). Ska jag använda blixten och isåfall hur? Ska jag använda stativet?

Jag tycker det är lite svårt att få till blixtbilder med tillräckligt kort slutartid. Hur högt bör jag gå i ISO?

Vi kommer ha en fotosession så jag har möjlighet att testa lite olika vinklar, avstånd etc. men vi har lite ont om tid så alla tips som får mig snabbt på bana mottages tacksamt.

/Beckan

Bländaren styr skärpedjup samt hur mycket av omgivande ljus samt blixtljus som kommer med.

Slutartiden styr eventuell oskärpa orsakad av dina egna skakningar eller att motivet rör på sig, samt hur mycket av det omgivande ljuset som kommer med.

ISO styr hur mycket ljuset förstärks, både omgivande och blixt, samt hur mycket brus du får i bilden.

Anpassa varje parameter i den mån det går. Förslagsvis:
- bländare för önskat skärpedjup
- slutartid så att du inte får kameraskakningar
- ISO så att du inte får för mycket brus

Ett tips är ju att rikta blixten så att den slår ljusetsnett bakåt uppåt så får du ett mjukare ljus med bättre spridning.

Ibland har man tur och kören lyses upp ordentligt, då brukar det inte vara så svårt att få till det.

Jag har fotat körer i kyrkor med dåligt ljus flera gånger och har då valt att fota på lite avstånd med väldigt liten bländare ofta 50mm f1.4. Så fort man får lite avstånd 5-10m från kören brukar f1.4 täcka in 2-3 rader körsångare.

Med f1.4 brukar man kunna hålla nere ISOt, jag har fått många bra bilder på 1/50sek på stillastående körer. Stativ är bra annars finns det ofta väggar, bänkar, bord, pelare etc som man kan ta stöd mot i inomhusmiljöer.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar