Annons

Tips om gruppbild (lagbild)

Produkter
(logga in för att koppla)

PixWorld

Avslutat medlemskap
Jag skall ta ett par lagbilder för en idrottsförening och har följande förutsättningar

Idrottshall:
Ca 6-7 meter i takhöjd med lysrörsbelysning och ljusblått golv
Kortsidorna helt utan ljusinsläpp
Ena långsidan har höga fönster på fasadens övre hälft (ca 3 meter höga)
Andra långsidan en läktare med mindre fönster längst upp mot taket. (ca 1 meter höga)

Utrustning:
Nikon D90 på stadigt Gitzo-stativ fjärrutlösare samt en SB-900 blixt
Objektiv bla Nikon 17-55 f/2,8 Tamron 90 f/2,8 Nikon 70-210 f/4

Jag försöker nu spåna lite hur man bäst gör detta.
Med tanke på takhöjden så inser jag att det blir svårt att studsa blixten däri.
Och blixt rakt på blir sällan snyggt

Min tanke är att ställa upp laget relativt nära inpå långväggen och nyttja de höga fönstren som huvudljus. Sedan låta hallens lysrör i taket fylla ut detta uppifrån och bakifrån

Jag spånar sedan om min SB-900 med bouncer skulle kunna fylla upp ljuset underifrån genom att studsas i golvet framför gruppen (kanske via ett vitt lakan utlagt på golvet), och alltså träffa gruppen snett underifrån.
Ett varmt gelfilter på blixten skulle även kunna ge lite trevligare hudtoner

Laget består av ca 15-20 personer å jag räknar med en uppställning med tre rader, dvs behöver ett skärpedjup på ca 3 meter.

När man väl skall ta bilden måste detta gå relativt fort, så det finns inte utrymme att laborera
Jag bör ha en ganska klar bild hur det hela skall gå tillväga, och ev en (säker) backup plan att retirera till
Några synpunkter, eller tips?

Mvh
/Lars
 
Kan du låna/köpa en blixt till så är det inga problem att lysa upp en grupp på 25 man. Blända ner lite och låt blixtarna stå för allt ljus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.