Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om fotoställen ((Gbg med omnejd))

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Skulle gärna vilja ha lite tips om bra, fina, roliga och/eller annorlunda "foto-vänliga" områden i Göteborgstrakten...

Jag har förståelse för om somliga har sina egna "hemliga" smultronställen men det vore trevligt om vi kunde tipsa varandra... ;)
Tror inte att jag är ensam om att tycka det ibland kan vara svårt att finna nya spännande fotoställen på hemmaplan...

Tack på förhand ;)

Ett riktigt trevligt ställe, så här nu på våren, är Wendelsparken i Mölnlycke. En underbar bok-(tror jag att det är)skog med tonvis av vitsippor. För övrigt ett härligt ställe att fota året runt.

Annars har vi ju stranden längs göta älv. Finns alltid massor av intressant att fota.

Södra skärgården, om du inte redan varit där. Vargö t.ex är väldigt fint. Ganska få hus och så, men å andra sidan fin kustnatur.
Brännö, Asperö, Köpstadsö och Styrsö är också mycket fina, med en del litet äldre bebyggelse. Ganska lättvindigt att ta sig dit med båtar som går från Saltholmen.

Didgeridoohan skrev:
Ett riktigt trevligt ställe, så här nu på våren, är Wendelsparken i Mölnlycke. En underbar bok-(tror jag att det är)skog med tonvis av vitsippor. För övrigt ett härligt ställe att fota året runt.
Wendelsparken låter intressant, det får bli nästa mål!

Ingemar Eliasson skrev:

Brännö, Asperö, Köpstadsö och Styrsö är också mycket fina, med en del litet äldre bebyggelse. Ganska lättvindigt att ta sig dit med båtar som går från Saltholmen.
Öarna glöms lätt bort, finns ju en hel del...

Jag bor i Göteborg och funderar lite på nya ställen jag med, funderar på att gå ner till området vid gårda mellan Valhalla och E6:an, ganska mycket gamla hus och annat, känns som området står och förfaller och vem vet kanske rustas eller är borta om 5-10 år, utåt gamlestaden finns det endel gamla byggnader och annat också, man ser endel från E20 runt SKF, både spårvagns/tågmiljö och lite fallfärdiga ställen. Men alla ställen känns inte riktigt så givna att man söker upp helt själv utan det hade varit kul/bra om man var några fler... Jag gillar ju kors/kyrkor och annat sådant också och fick se från spårvagnen att det finns en gamal Judisk kyrkogård utåt Östra delen av stan som vore spännande att besöka. Kanske finns annat sådant? Sen funderar jag på att fota lite parker med Infrarött filter nu när det börjar bli grönt...

/Magnus

Magnuz,
Ja Gamlestan har jag också funderat på. Jag har nog dragit mig för att åka dit då jag rent generellt inte är särskilt förtjust i området (en fördom kanske?) men det kan nog finnas en hel del intressanta fotoobjekt.

Hör av dig om du känner för att ha lite fotosällskap. Jag ser att du är en sådan där canonist men det ska väl inte vara något större hinder... ;)

Rörö(om jag inte minns fel) är väl ganska känd för sina blåsippor.

// Hampus Lundgren

Bredvid Delsjövägen mellan TV-huset och St Sigfridsplan slingrar sig en trevlig bäck i en dalgång full med vitsippor och allehanda lövträd.

Röda Sten

eller

Botaniska trädgården

Var två av de platser jag besökte förra veckan för plåtningar..... verkligen trevliga platser.... och dessutom gratis parkering vid båda.....

// Anders

EDIT: Om någon vet vad Pissnotes är, så vill jag verkligen inte veta det

Bilagor

• 050505---danni-(176).jpg
    050505---danni-(176).jpg
    45 KB · Visningar: 714
Gamlestan

Dra er inte för att åka till Gamlestaden. Det är inte något särskilt stökigt område. Hör av er om ni vill ha sällskap.

MVH

Johnnie som bor i Bellevue sedan ett halvår

Om man vill ha lite "ruffiga" miljöer är området runt Marieholm/Slakthuset/Partihallarna värt ett besök, har tänkt ta en tur dit nu när det är lite trevligare väder och lite grönska i de träd som finns.

Jag skulle kunna ta 5 extra pers i folkabussen om någon skulle vilja göra expedition av det.

/Andreas

Gullbergs kaj

Ett av mina favoritställen är Gullbergskaj. Tyvärr har dom rensat mycket där under de senaste åren.

Jag är också intresserad av att hitta fotomotiv i Göteborg. Visserligen bor jag inte där och i omgivningen men min dotter pluggar i Göteborg och bor på Olofshöjd. Brukar hälsa på och Kristi himmelfärdshelgen var jag nere vid ett område som hette Haga. Är det gammelstan?

Ta färjan till Hönö och en afton vid Hönö Klåva med sina fyrar och Vinga utanför. Botaniska som tidigare nämnts har ju massor för den botaniskt intresserade. Älven är fin men helst vintetid med lite is och så. Har någon en bra plats att fota soluppgången på så tas gärmna tips emot.

Ett annat bortglömt ställe för natur och fågelfotografen är Lärjeholms gård. Där finns en igenväxt park med riktigt gammal lövskog där jag sett nötväckor, hackspettar, gröngöling, trädkrypare och kattuggla. I Lärjeån aldeles brevid kan man hitta gulärla och strömstare. Har man en riktig tur kan man få se kungsfiskare, förutom mera vanliga arter.

Haga och Gamlestan är inte samma ställe. Haga ligger centralt i Göteborg medan Gamlestan ligger utanför i riktning mot SKF och Göfab om det är bekant?

Citerar susning.nu om Haga (http://susning.nu/G%F6teborg/Haga)

"Haga är en mysig stadsdel i centrala Göteborg. Många små affärer med diverse konstiga saker. På vintern är det marknad, där man kan hitta många roliga saker. I Haga återfinns också Satisfaction, en secondhandaffär som säljer både CD-skivor och vinyl. Café kringlan är ett mysigt café, väl värt ett besök. Eller kanske en jättebulle på Haga hembageri. En väg man väljer att gå om man är promenadsugen. Eller om bussen inte kommer. Små, söta hus, vackra färger. För den historieintresserade finns mycket att se, bland annat befästningeverket Skansen Kronan från 1687. Haga är allmänt mysigt. :) "

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar