Annons

Tips om foto vid ballongflygning

Produkter
(logga in för att koppla)

Reograf

Aktiv medlem
Hallå!

Om vädret blir bra skall jag följa med upp en luftballong som skall släppa fallskärmshoppare i gryningen. Jag vill ha lite tips på vad som är bra att tänka på, vilka "situationer" som kan vara extra kul att föreviga. Det kommer förhoppningsvis finnas möjlighet att fota från en ballong till en annan som också släpper, så det blir inte bara ryggen på den som hoppar, men detta beror ju givetvis på hur ballongerna har hamnat i förhållande till varandra.

Jag använder 300D och undrar om serietagning ger sämre kvalitet på bild än vanlig tagning? (om man tex vill fota själva uthoppet)

Följande info har jag hittat (i detta forum) om tillstånd mm:

Under tråden "Var FÅR resp får man INTE fotografera? " kan man läsa ett svar från Daniel Lundh --->

"Flygfotografering i Sverige.

När det gäller flygfotograferig i Sverige så har man lättat på reglerna för några år sedan. Förut var man alltid tvungen att ha tillstånd. Det som gäller nu är:

Spridet över hela landet finns så kallade restriktionsområden. I 14 st av dessa råder fotoförbud. Tillstånd måste sökas hos militära myndigheter.

Övriga restriktionsområden och övrigt land och vattenområde är det tillåtet att flygfotografera i som privatperson utan tillstånd.

De privatpersoner som önskar publicera sina bilder på t.ex. internet, i en tidning eller i en bok måste få sina bilder granskade och godkända för spridning. Detta sker genom att skicka in bilder, negativ, en blå karta med fotopositionen utmärkt och info om datum till den MILO-stab som "styr" i området där fotot togs.

Fotografier till privata album behöver ej granskas. Granskning är gratis och har i mina fall tagit ca 14 dagar.

Trevlig flygfotografering!

/Daniel, privatflygare"

2002-01-11 23:20

Det du kan tänka på är dels att himlen kommer att bli väldigt ljus väldigt snabbt, så det är svårt att få bra ljus på motiven, och dels så kommer det antagligen att bli ganska stora avstånd mellan ballongerna, så det är bra att ta med ett objektiv som har lite räckvidd.

Fast å andra sidan om du skall plåta folk i samma ballong som du själv befinner dig i så kommer du att behöva all vidvinkel du kan få.

Jag var själv uppe i ballong för snart två veckor sedan, och kom fram till att det är väldigt svårt att få riktigt fina bilder (åtminstone med min utruskning och fotokompetens).

Här är en bild som illustrerar att andra flygande objekt blir ganska ointressanta när de kommer en bit ifrån en själv (jag försökte ta med lite av 'min' ballong så man skulle ha något att referera till).

http://hem.bredband.net/b210884/bildarkiv/2005_09_11 Ballongflygning/slides/IMG_2449.JPG

Kortet är taget med en 350D med kitobjektivet, och är inte efterbehandlat på något sätt.

Här är en annan bild som visar de andra ballongerna som var uppe samtidigt i skymningen:

http://hem.bredband.net/b210884/bildarkiv/2005_09_11 Ballongflygning/slides/IMG_2454.JPG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar