ANNONS
Annons

Tips om digital kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Siberica

Avslutat medlemskap
Jag är på jakt efter en kompaktkamera att ta med i fickan/jackan/väskan på kajakturen, klättringen, skidturen, skridskoåkningen, ridning, i båten etc. Kort sagt de gånger då jag på grund av storlek, vikt & rädsla lämnar min Canon EOS 40D hemma men ändå vill kunna fota bilder till blogg och familjealbum.

Hoppas på en liten och snabb med bra färgåtergivning. Vattentålig är inte nödvändigt men eftersom den ska hänga med "på äventyr" bör den inte vara skör eller överdrivet ömtålig.

Har själv kikat lite på Pentax Optio P70 men kanske mest för att jag tycker den är snygg! Ja, sånt är ju lite viktigt också får jag väl erkänna...
Men nåt vidare betyg har den ju annars inte fått: http://m3.idg.se/2.1022/1.228440

Ca 2000:- har jag tänkt mig att lägga på detta.

Tacksam för alla tips och erfarenheter!

Senast ändrad:
Om du kan sträcka dig lite i pris så kan du köpa en Canon Digital Ixus 100 IS med 4gb minne och väska på Cyberphoto (2650:). Vill du hålla dig under 2000:- så är Fujifilm Finepix F60fd (1840:) ett alternativ. Annars kanske en Canon PowerShot A1100 IS för 1995:-.

Personligen har jag en Canon Powershot SX110 IS som jag är väldig nöjd med. Lite större men har trevliga funktioner som uppfällbar blixt (2490:) och 10x zoom.

Generellt är Canons kompakter bra, de ger bra bildkvalitet även om man kör med full automatik.

I år har det kommit ut flera vattenskyddade/stötsäkra kameror och de har testats i olika tidningar på sistone. Det spräcker din budget men för ditt användningsområde kan det ända kanske vara värt det?

Själv har jag en Olympus Tough 8000 som funkar bra så länge det inte blir för svåra motiv. Jag köpte den för att ha när jag badar/snorklar och har haft mycket glädje av det. Den är rejält byggd och tål vatten ner till 10m djup, kyla, skall tåla att tappas från 1,5m eller vad det är och tål stort tryck. Canon har en liknande som skall ge bättre bildkvalitet men den är mycket klumpigare.

/FW

Jo, priset är inte avgörande. Visst kan jag sträcka mig uppåt en bit om produktens egenskaper överträffar den billigare konkurrenten.

Jag inser såklart att snabbheten i en kompaktkamera (uppstart, AF) aldrig kommer att kunna mäta sig med min EOS 40D, men slås i många tester av att kamerorna får minus i omdömmet för att de är omotiverat långsamma.

Och ska jag lista de två viktigaste punkterna för mitt köp så blir det just snabbhet och smidighet (liten, lätt att ha i fickan). För dessa egenskaper är jag helt klart beredd att höja min prisnivå.

Då är nog Canons Ixus-serie värd att titta på. Man kan ju alltid stoppa den i en plastpåse. Till många av Canons kompakter finns dykhus som visserligen kostar en del men som ger nya möjligheter. Sedan finns "dykpåsar" som inte är lika dyra. Och så vanliga plastpåsar då... ;-) /FW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar