Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om digital fotografering med undervattenshus

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric_citrus.nu

Aktiv medlem
Hej,

Är sugen på förena mitt dyk- och fotointresse. Går med tankar på att köpa ny digitalkamera och komplettera med ett undervattenshus för att kunna fota både ovan och under vatten. Har dock aldrig testat på undervatten-fotografering och skulle vilja höra lite vad ni anser om kombinationen digitalt/undervattenshus kontra en dykkamera..

Tacksam för tips och synpunkter! ;)

Jennie gm Fredric
www.glädje.nu
 
Hej Fredric

Jag upplever det som en jättefördel att använda digitalkamera till uv-fotandet. Det finns många skäl till det, men det viktigaste är förstås att man kan experimetera bra mycket mer iom att man kan ta mängder med bilder på samma objekt under samma dyk. Dessa kan sedan analyseras omedelbart efter dyket (eller ibland även under dyket) och man kan då rätta till inställningar om något inte blev bra. Dock bör du fundera på om det är en kompaktdigital eller en dslr du vill ha. Jag har fotat med båda. För kompakten talar storleken, priset och lätthanterligheten. Mot den talar relativt högt brus om man ökar isotalet samt, vilket för mig räckte för att gå över till dslr, att kompakter ofta har en fördröjning mellan avtryck och exponering. Om du väljer en kompakt, blir fördröjning en av de viktigaste parametrarna att undersöka. Jag blev väldigt less på fina, skarpa bilder af fiskstjärtar efter ett tag!


mvh

Bent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.