Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips om digikamera med mycket zoom och mega pix från 3..

Produkter
(logga in för att koppla)

olmos

Medlem
Hej.

Jag är en kille som ska köpa sin första digital kamera.
Har funderat lite och pratat med några och kommit fram till att jag vill ha en som har mycket zoom. Minst 5ggr optisk.
Har tittat på Olympus C750 och den serien i övrigt, sen på Minolta Z1.
Någon som testat båda dessa eller vet något om dom?
Dom har ju samma zoom i sifror, men sen skiljer det väll en del i slutändan i kvalite m.m
Den enna har ju ca 1megapixal mer. Har det för mig, som kommer att ta mest kort och ha på internet, alltså inte skriva ut på papper, si så fall oftast vanlig storlek, absolut inte större än A4.

Hoppas på svar.

Är intresserad av andra bra kameror med, som är i samma prisklass som de ovannämnda.

finns det digital kameror som har mindre zoom som man kan sätta på externt objektiv? så är ju det med intressant..

MVH Micke

oki..

Så 750 känns som en bra kamera då i den prisklassen? Har hittat den för strax över 4000 på netonnet.

att det är mindre pixlar på de övriga har det stor betydelse om man inte ska göra stora förstoringar? är kvaliten i bilden mycket påverkad av pixel mängd vad gäller de mindra storlekar på bild?

Antalet pixlar är bara en del av bildkvaliten.
Färger, kontraster, brus, defekter och skärpa skiljer sig oxå.

C-750 är bättre på dessa områden oxå.

Hmm ja den var ju med intressant.. det IS Och EVF vad e det? Jag e ju som sagt lite kass på detta,,,,än så länge.. =)

olmos skrev:
Hmm ja den var ju med intressant.. det IS Och EVF vad e det? Jag e ju som sagt lite kass på detta,,,,än så länge.. =)

IS är en bildstabilisator som minskar risken för skakningsoskärpa.

EVF är en elektronisk sökare.

olmos skrev:
En till fråga. Är det värt de extra strax över tusen som den kostar jämfört med 750?

I praktiken blir priset ganska lika då minneskorten är mycket billigare till Canonkameran.

Vilken av kamerorna som är det "bästa köpet" handlar ju om vilken typ av kamera man vill ha.

En god ide är att gå in i en affär och testa dem själv.

Har själv tittat på dessa kameror, och canon kameran är onlekligen bäst, dock endast 3.2megapixlar vilket begränsar framkalningen av bilder till max A4 i fotokvalite. Sen har den ingen blixtsko heller, vilket är en stor nackdel tycker jag.

Själv funderar ja på Canon Powershot G5, onekligen en bildkvalite som inte ens går att jämföra med de kameror som har blivit nämnda i denna tråd. Blixtsko finns också, sen har den ärvt väldigt många funktioner från EOS kamerorna, och är allt som allt än mer fullvuxen kamera. Den enda nackdelen jag kan se med den är att det endast är 4x optisk zoom, men det finns ju 2x teleconverter till den, fast lite dyr.
Man kan f.ö köpa denna kamera för runt 4500kr begagnad

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar