Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om bra kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

M Erik Abalone

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag tänkte köpa en bra kompakt och undrar vad jag ska kika på? (inte ultrakompakt då jag tycker dom blir för små.)

Jag vill ha bra bild och kör oftast på autoläget så en bra färgåtergivning där borde vara bra för jag har fått för mig att en del är sämre där?
Sen ska den ha bra videofilmning.

Har kikat på Nikon Coolpix P5000 eller Canon G7 och det jag undrar är om dom är för komplicerade för mina krav? Kanske finns enklare modeller som är mer prisvärda?

Polaren har en Canon Ixus85 som jag provat och den gillar jag inte faktiskt.

Tack // Mvh
 
Jag är inte någon expert angående kameror, men jag har fotograferat med en Sony Cybershot DSC-W70 i dryga halvåret och lyckats få till ganska bra bilder (http://botemedlet.deviantart.com) och är nöjd med kameran. Har tappata den ett par gånger men ändå hållt ihop! Spelar även in film!
 
Botemedlet skrev:
Jag är inte någon expert angående kameror, men jag har fotograferat med en Sony Cybershot DSC-W70 i dryga halvåret och lyckats få till ganska bra bilder (http://botemedlet.deviantart.com) och är nöjd med kameran. Har tappata den ett par gånger men ändå hållt ihop! Spelar även in film!

Hej!

Jag har en gammal Sony Cybershot 3,2 som tyvärr gått sönder nu efter en olycka, men den tog riktigt bra bilder faktiskt!! Väldigt fina bilder du tagit.

Mvh
 
Nej den behöver inte vara stöttålig, det var bara en olyckshändelse som gjorde att min gamla gick sönder.

Mvh
 
Canon PowerShot S5 IS. Den ska jag köpa. Kostar 4495:-
Min gamla Canon Powershot S45:a har bara 4 megapixel och jag vill göra förstoringar på A4 format, så den har nog gjort sitt nu.
 
M Erik Abalone skrev:
Hej!

Jag tänkte köpa en bra kompakt och undrar vad jag ska kika på? (inte ultrakompakt då jag tycker dom blir för små.)

Jag vill ha bra bild och kör oftast på autoläget så en bra färgåtergivning där borde vara bra för jag har fått för mig att en del är sämre där?
Sen ska den ha bra videofilmning.

Har kikat på Nikon Coolpix P5000 eller Canon G7 och det jag undrar är om dom är för komplicerade för mina krav? Kanske finns enklare modeller som är mer prisvärda?

Polaren har en Canon Ixus85 som jag provat och den gillar jag inte faktiskt.

Tack // Mvh

Hej

Dessa kompakt kameror är nog steget bildkvalitet innan du ska kika på systemkamera. Det jag uppskattar mest är att det finns en blixtsko så man ansluter smidigt en extern blixt.

Själv har jag en Leica Dlux3 (Panasonic LX2) men den är mera ett komplement till en systemkamera för den saknar blixtsko. Fördelen är att den även kan filma i 720p/15 men ljudkvaliten är ingen höjdare. Den kan även spara bilderna i RAW format.

Tror inte att någon av dessa kameror är direkt komplicerad för dom har alltid ett helautomatisk läge som du kan använda. Om du ska filma mycket med din kompaktkamera så måste du testa ljudkvaliten för det kan skilja sig en hel del.

Mvh
Fredrik

// Fredrik
 
OM A4 - byt inte

Kan väl bara varna Britt-Inger! Ska du göra bilder som inte är större än A4 kan jag nästan garantera att du får sämre resultat om du köper en ny kamera med fler Mpixlar. Ta med dig ett minneskort och be att få prova en kamera i en affär och ta sedan samma bild med din nuvarande kamera och jämför hemma i lugn och ro - Du blir förvånad! 4 Mpix räcker bra till A4. Dagens kompakter är skitdåliga jämfört med de 4-6 Mpix-kamerorna som såldes för några år sedan!!! Bara en jäkla massa brus och utsmetade detaljer.
 
Tack alla tips!

Fuji F40 är helautomatisk eller hur? Är F31 ett bättre val då? Lite högre pixlar på F40 dock men det kanske är försumbart om man inte ska förstora bilderna?

Mvh
 
Jag har just skaffat mig en Fuji E900, och har du tittat på G7 och P5000 bör du nog ta en titt på den också. Något av en doldis, men jag är glatt överraskad av bildkvaliteten, och handhavandemässigt är den klart vettig. Lite "gammal" modell kanske dock.
 
Canon Powershot A-serien?

Min syster har en något år gammal Canon Powershot A70 (vet inte vad de senaste heter) som jag tycker tar riktigt bra bilder på autolägena men som har manuella inställningsmöjligheter för den som vill!

MvH // Leffe
 
Hjälp mig också!

Jag tänkte att jag kunde låna denna tråden, vore onödigt att starta en ny tråd!

Jag har för tillfället en Nikon D50 och är ypperligt nöjd med den, förutom när det gäller fester, jag har som princip att aldrig ta med min D50 till de blöta festerna! problemet är att när jag kollar på de digitala kompaktkameror och deras bildkvalite (exempelkort via Internet) så blir jag grymt besviken på hur kvaliten skiljer sig ifrån min D50... visserligen är det inte så konstigt då optiken spelar på två helt olika plan.

Iallafall, jag undrar om ni har några tips på digitala kompaktkameror som har shysst bildkvalite och som reagerar snabbt på avtryckaren, jag ogillar nämligen när man behöver stå i 2 sekunder för att invänta att fotot skall tas.

Jag har kollat på dessa två kameror och de verkar i sin helhet bra, dock har de inte världens snyggaste design:

Fujifilm FinePix F31fd
Fujifilm FinePix F40fd
 
Senast ändrad:
Re: Hjälp mig också!

Jonas_Axelsson skrev:
Jag tänkte att jag kunde låna denna tråden, vore onödigt att starta en ny tråd!

Jag har för tillfället en Nikon D50 och är ypperligt nöjd med den, förutom när det gäller fester, jag har som princip att aldrig ta med min D50 till de blöta festerna! problemet är att när jag kollar på de digitala kompaktkameror och deras bildkvalite (exempelkort via Internet) så blir jag grymt besviken på hur kvaliten skiljer sig ifrån min D50... visserligen är det inte så konstigt då optiken spelar på två helt olika plan.

Iallafall, jag undrar om ni har några tips på digitala kompaktkameror som har shysst bildkvalite och som reagerar snabbt på avtryckaren, jag ogillar nämligen när man behöver stå i 2 sekunder för att invänta att fotot skall tas.

Jag har kollat på dessa två kameror och de verkar i sin helhet bra, dock har de inte världens snyggaste design:

Fujifilm FinePix F31fd
Fujifilm FinePix F40fd

F40FD
Sony W-80
Nikon Coolpix P5000 är väl vad jag skulle rekommendera.
 
Fujifilm F31FD

...köpte mig en kompakt, f31fd som vardagskamera.
Helt såld på den, riktigt bra bilder och så lätt att ta med, valde 31:an framför 40:an pga mer manuella inställningar i 31:an samt högre ISO.

Tycker den är en klar rekommendation inom kompakter, mycket prisvärd också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.