Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och trix vid foto av vadare

Produkter
(logga in för att koppla)

edvardwendelin

Aktiv medlem
Hej

Tänkte försöka ge mig på att fota lite vadare i helgen, och tänkte höra vad andra har för knep för att komma nära. Räcker det med camonät, låg profil och vänta? Vet ett ställe jag tänkte besöka där det finns lite vadare, men de är rätt observanta av sig. Råkar man skrämma iväg dem så känns det som att de flyger vidare till en annan vik och sen inte kommer tillbaka. Hur länge brukar ni vänta? Gäller det att smyga ut i skydd av mörkret och vänta på soluppgången?

Om någon vill dela med sig av sina erfarenheter, så skulle jag vara jättetacksam !

Trevlig helg,
Edvard
 
Finns de som platar mer vadare an mig har pa FS. Men vissa vadare speciellt nu, nar de unga borjar anlanda till vara breddgrader ar relativt "latta" att komma nara utan att stota dem allt for mkt och om man gor det kommer de oftast tillbaka inom en kort tid. Men ett cammonat verkar funka for det mesta som jag forstatt det som. Lag fotovinkel ar det basta nar det galler vadare, sa ut med stativet i spagat...och jag skulle nog vara ute i antingen tidig gryning eller skymning.

Ja det kanske var lite om vadare, men de som oftare platar dessa strandraggare kanske kan svara battre och mer utfylligt an mig.

// Daniel
 
Tack för tipsen! Blev inget försök i helgen. Klockan på ringning 05:30, insåg att jag skulle på 50årskalas på kvällen, somnade om. Dålig moral helt klart. Fest på kvällen är ingen ursäkt för att sova längre på morgonen ;) Att sticka ut dagen efter fanns inte ens på radaren tyvärr. Nåväl. Det blir ett nytt försök till helgen.

mvh,
Edvard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.