Annons

Tips och tricks om filmer och filmval??

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fotat lite på amatörnivå ett tag o. baltat lite i labbet och känner för att testa och experimentera lite med olika filmer.
Tänkte prova någon med lågt ISO tal(tex. 25, 50) och någon med högt(1600, 3200).

Jag har tittat lite på Kodak T-Max 3200. Jag vill ha stora korn och tror att det här är ett bra alternativ. Läste på kodaks hemsida att Totalt mörker krävdes http://wwwse.kodak.com/global/en/pr...essionalFilmTMZ.jhtml?id=0.3.8.20.28.32&lc=en , vad menar dom med det? Menar dom när man framkallar filmen(det ska väl alltid vara i totalt mörker?) eller när menar dom, de kan väl inte mena när man gör papperskopiorna, då måste man väl kunna ha rödljus?

Är tacksam för svar och alla möjliga tips och idéer.

en annan grej man kan göra är att pressa film, använda tex tri-x 400, ställa in isotalet på tex 1600, eller 3200, och sedan öka framkallningstiden 2 eller 3 steg. sen brukar många rek. att framkalla i rodinal för mer korn.
kraftig agitering är väl också bra. fast då ska man nog inte samtidigt öka framkallningstiden.

Min favorit är att använda AgfaPan Svart-vit 100 eller 400 och pressa dem 2 steg

100 till 400
400 till 1600

Därefter framkallar jag den i rodinal spädning 1+50 och agiterar i 20 sekunder varje minut. Då får man fram fint korn,utmärkt svärta och härlig "dramatik".

Bara ett tips !!!

Niklas, fylld av svärta

Jo det är klart, det går ju pressa men jag är inte så haj på det. Jag skulle vilja prova att köra med 1600 el. 3200 film. (Går det använda så snabb film på vintern eller blir det för korta slutartider då?) Är det någon som gör det och vet hur det blir. I så fall vore jag tacksam för svar och lite tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar