Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och synpunkter på stativ till videokamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avenue

Aktiv medlem
Vet att detta med stativ har varit uppe ett otal gånger innan i forumet men eftersom det då mestadels har handlat om stillbildsfotografering och inte video som jag är intresserad av i detta fallet så har mina frågor blivit ännu fler.

Skulle behöva ett nytt stativ till videokameran då mitt gamla stativ inte tålde kyla så väl.

Har siktat in mig på prisklassen runt tusen kronor och har tittat på stativ som Manfrotto 190 men med separata huvuden så blir det några hundringar till. Tittade även på en Velbon CX-686 för 700 kronor men detta föll bort för det var rätt så rangligt och inte hade oljedämpat huvud. Funderar på Clas Ohlsons största stativ för 900 kronor, inte lika rangligt som dom mindre modellerna och uppfyller ju egentligen mina krav men samtidigt så är ju Clas Ohlson alltid Clas Ohlson och det gör ju en betänksamm till vad som händer om något år eller två.......

Mina krav på stativet är i alla fall att det ska ha oljedämpat huvud i båda planen, vattenpass, samt klara av oömma förhållanden då jag kommer att använda det en hel del i sträng kyla. (Det var för övrigt sträng kyla som tog kål på mitt gamla stativ, skulle vika ut benen så gick en av spärrarna. Skulle sedan hissa mittpelaren så gick veven av....) Sen får stativet gärna ha krok under mittpelaren för extra stabilisering men inget krav.

Så om det är någon som har lite tips och synpunkter så är jag väldigt intresserad. Kanske någon som kör med Clas Ohlson stora stativ och vet lite mer om det?

Tilägg till inlägget ovan....

Kom på en fråga till angående det här med videostativ.

Det är ju rätt så viktigt att man har oljedämpning för att få till snygga panoreringar. Men om det på beskrivningen till ett stativ står "fluid effect", innebär detta då "äkta" oljedämpning eller bara något som ger liknande effekt men som exempelvis man får problem med i kyla?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar