Annons

Tips och råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaegrlicious

Aktiv medlem
Hallå, är rätt ny på de här med kameror annat än kompaktkameror, men efter jag skaffa hund så ville jag ha en lite vettigare kamera, så jag köpte en kompis D3100 för en billig slant i hopp om att få lite trevligare bilder, MEN

Får kanonfina bilder sålänge hunden ifråga sitter still, men så fort de blir rörelser så blir de suddigt.
Har ett tamron 70-300 4-5.6f, av billigare variant. Får aldrig riktigt sådär knivskarpa bilder heller.

Vet med mig att de inte är några värstinggrejer, men blev ju klart missnöjd. Bäst bilder blir de ju en sommardag med strålande sol, men så fort solen går i moln så är de kört ungefär.

Suddighet beror ofta på tre saker:
För lång slutartid för att frysa rörelser
För högt ISO vilket ger brus
Skärpan hamnar fel.

Kolla vad du har för inställningar och kolla var skärpan ligger. Hund i rörelse kräver minst 1/500s för att bli skarpt. Över ISO 1000-1600 börjar man märka av att det blir lite suddigare. Kan hända att du behöver ett mer ljusstarkt objektiv eller att du helt enkelt får undvika att fota din springande hund när det är mulet.
Springer hunden i sidled så kan di prova att följa med i rörelsen med kameran. Då blir hunden skarpare och bakgrunden suddigare. Då får man lite mer fartkänsla i bilden.

Suddighet beror ofta på tre saker:
För lång slutartid för att frysa rörelser
För högt ISO vilket ger brus
Skärpan hamnar fel.

Kolla vad du har för inställningar och kolla var skärpan ligger. Hund i rörelse kräver minst 1/500s för att bli skarpt. Över ISO 1000-1600 börjar man märka av att det blir lite suddigare. Kan hända att du behöver ett mer ljusstarkt objektiv eller att du helt enkelt får undvika att fota din springande hund när det är mulet.
Springer hunden i sidled så kan di prova att följa med i rörelsen med kameran. Då blir hunden skarpare och bakgrunden suddigare. Då får man lite mer fartkänsla i bilden.

ISO-talet brukar jag lägga på 200, är väl rätt lagom? Eller borde jag gå upp? Som sagt är ju rätt ny på de här.
Skärpan hamnar fel ofta i och med att de går undan emellanåt, men på dom korten där skärpan ligger rätt så är de suddigt likförbannat. Jag fundera på att kanske skaffa mig ett tamron 70-200 2.8f då de finns ett för vettig peng inte långt ifrån mig. Är de en bra investering? Har läst mig till att få bra bilder på rörliga objekt ofta kräver ljuskänsliga objektiv?

Senast ändrad:
Ljuskänsliga objektiv är alltid bra för sånt som är i rörelse. Du får snabbare tider och snabbare autofokus. ISO 200 är lite lågt. Jag skulle nog höja till 800-1000 för att snabba upp tiderna lite. Ställ in så stor bländare du kan, så litet värde som möjligt alltså. Med enklare objektiv som du har kan bilden bli lite kontrastlös av max bländare och du får inte till toppskärpan, men långa slutartider brukar göra ännu större skada på skärpan.

Så här i vårsolens sken så brukar ljuset räcka till för korta slutartider även på låga ISO. Jag har för mig att D3100 har en inställning för action/sport på programratten. Prova att använda den.

1 du mste upp i minst 1/1000 s
2 D3100an är inte direkt snabb. jag är alltså inte säker på att du kommer få det du vill, med ens ett 70-200/2,8
3 bor du i närheten av Mullsjö så kan du få testa med både annan kamera o andra objektiv. Maila mig privat i så fall

1 du mste upp i minst 1/1000 s
2 D3100an är inte direkt snabb. jag är alltså inte säker på att du kommer få det du vill, med ens ett 70-200/2,8
3 bor du i närheten av Mullsjö så kan du få testa med både annan kamera o andra objektiv. Maila mig privat i så fall

Kanske skulle göra mer effekt att skaffa ny kamera istället för objektiv?

Måste tacka alla för riktigt snabba svar. Är ny här, och förvänta mig sega svar som överallt annars :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto