Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och ideér inför bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

erikssonandreas

Ny medlem
Hejsan,

Jag ska fota ett bröllop på Gotland i sommar och hade behövt lite hjälp med tips och ideér på hur jag ska få fram så bra bilder som möjligt. Det jag menar eller syftar på med är:

* Vinklar
* Motiv i bakgrunden
* Positioner
* Rörelser

Nu tror jag att ni är med på vad jag vill ha för tips och ideér?
Tack för hjälpen!

Det är nog endast du som kan svara på det själv eftersom de frågorna är helt baserade på platsen du kommer vara på, ljuset, omständigheterna och tillfällena. Så använd din egna fantasi och kreativitet så löser det sig nog på plats.

/ Magnus

Hejsan,

Jag ska fota ett bröllop på Gotland i sommar och hade behövt lite hjälp med tips och ideér på hur jag ska få fram så bra bilder som möjligt. Det jag menar eller syftar på med är:

* Vinklar
* Motiv i bakgrunden
* Positioner
* Rörelser

Nu tror jag att ni är med på vad jag vill ha för tips och ideér?
Tack för hjälpen!

Att fota ett bröllop är att ta på sig ett stort ansvar.

Min rekommendation är att du använder nätet som inspirationskälla. Se sedan till att besöka fotoplatsen i god tid innan bröllopet så att du kan miljön och vet var du kan ta bilderna.

Jag har fotat flera bröllop och kan garantera dig att du svårligen kan få några tips på motiv via ett forum på nätet.

Precis som Magnus säger är det ett stort ansvar att fota bröllop. Jag har endast varit assisterande fotograf men då nästan uteslutande fotat vimmelbilder. Se bara till att du har ett bra och ljusstarkt objektiv med snabb autofokus...

Har du möjlighet att kolla omgivningen, kyrkan och platsen innan så är det bra. Ofta brukar det vara dåligt ljus i kyrkor, kolla även om det finns något förbud mot blixt i kyrkan.

Något som jag skulle rekommendera att ha med är en reflexskärm till utomhusbilder...

Vidvinkel

Ta med en kamera med så många megapixlar du har råd med, gärna så stor sensor som möjligt, snabb bildsekvenstagning och ett mycket vidvinkligt objektiv. Sen gör du delförstoringar. Lite social kompetens, och inte för mycket starkvaror är också bra råd att ha med sig.

Köp en anteckningsbok, skriv ner alla bra ideer du får när du kollar på andras bilder, sen om du behöver inspiration under bröllopsfotograferingen så säger du - Ett ögonblick. Tar upp din anteckningsbok letar fram en bra ide och kör på den.

Kan rekommendera jasminestarblog.com. gå ner till högra hörnet och ta dig in på hennes blogg, hon är fantastisk!

Kan rekommendera jasminestarblog.com. gå ner till högra hörnet och ta dig in på hennes blogg, hon är fantastisk!

Instämmer. Det är dock lätt att bli lite uppgiven inför sådana mästerverk, när man jämför med sina egna bilder :-(

Bli inte besviken om dina bilder inte blir lika bra, du är amatör (no offence!) så kräv inte för mycket av dig själv.

Mårten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar