ANNONS
Annons

Tips och hjälp att få ihop mätning, fokus och komposition.

Produkter
(logga in för att koppla)

Snapphane

Aktiv medlem
Hej, en fråga från en amatör till er med mer erfarenhet. Går runt här och försöker hitta ett bra sätt att få ihop kompositionen av bilden, ljusmätningen och valet av fokuspunkt. Går mest runt och fotograferar dottern och här förra året när hon blev 1 och lite mer mobil, blev min standardinställning att köra med centrala fokuspunkten och antingen spotmätning eller centrumvägt i kombination med bländarförval.

Är medveten om att man inte ska lägga objektet i mitten av bilden för bästa komposition, men hade ingen lust att ändra på ett vinnande koncept. Men tyckte att nu är det väl dags att göra något åt det hela. Så jag har lämnat min bekvämlighetszon och börjat använda fokuspunkterna i hörnen och sidorna istället. Men har stött på patrull.

Att fokuspunkter är lite begränsat i min Canon EOS 650D gör inte så mycket (har 9 tror jag) utan problemet ligger snarare i att både spot och centrumvägd ljusmätning utgår från mitten. Så jag har nu provat främst 2 metoder att få det rätt.

Metod 1 är att mäta och låsa exponeringen och sen fokusera och metod 2 är att skippa semi-automatiken och köra helt på manuellt (bonus för att man kan låsa exponeringen och sen ratta mätaren rätt). Och delvis är det väl mer övning som behövs, men jag har svårt att hänga med när dottern hoppar, springer och klättrar runt. Har även kört med evaluerande mätning, men i solsken blir ansiktet lätt underexponerat. Det kan man alltid kompensera för, men tycker det är svårt att hitta rätt. I starkt solljus kan det behövas över +1 men så fort det blir lite skugga så blir resultatet bättre och sitter man då med +1.5 så kan man istället överexponera rejält.

Så den korta frågan i den här långa posten är - vad rekommenderar ni? Eller ska jag välja en metod och öva, öva, öva tills fingrarna gör vad de ska av sig själva =)

Kanske dags att ta ett steg tillbaka och låta ljusmätningen ta hänsyn till hela bildytan.
Auto fungerar fantastiskt bra. O när det inte funkar så tyder din beskrivning att du vet vad du skall göra.

Den evaluerande mätningen tycker jag är riktigt bra att utgå ifrån. Jobba sedan med exponeringskompensation så kommer du med tiden lära dig vilka situationer som kräver vilken kompensation i vilken riktning.

Tror det blir sämre förutsättningar än om man hoppar mellan olika metoder, eftersom det då blir svårare att få in det i ryggmärgen.

Personligen använder jag mycket sällan överexponeringsratten.
Kör hellre Martins sätt att gå över till Manuellt läge antingen med autoISO eller att titta på exponeringsmätaren.

Det har hänt alltför många ggr att jag har glömt den där ratten i icke neutralt läge. Kanske inte så farligt i den digitala åldern men ett överexponerat dia är bara o kasta.

Auto-ISO blir samma problem jag har nu, ljusmätning kommer utgå från mitten(spot eller center) eller över hela scenen (evaluerande). Och då är vi tillbaka i samma problematik som jag har nu, man behöver mäta först, låsa och sedan ta bilden.

Att jag är så reserverad mot evaluerande har att göra med att jag väldigt sällan bryr mig om hela bilden. Jagar runt dottern som sagt och även om man vill ha lite bakgrund, så är det som sagt främst på henne man vill att exponeringen ska hamna rätt. Rätt ofta ligger hon och resten i mitten, då passar centervägd och ibland är det bara hon som har rätt ljus och då blir det såklart spot.

Höftar vi det så är det säkert så att jag oftast exponerar efter mellan 20-40% av bilden. Och ofta med stor kontrast, tänk ljus sand, blå himmel och en klätterställning i mitten. Jag har börjat använda evaluerande mer nu när jag använder andra fokuspunkter, men i "en vanlig situation" börjar man med +1 och går nästan till +2 i kompensation. Och då kan man nästan ratta in kameran helt manuellt istället =)

Har jag svårt att hitta en metod som jag trivs med, så kan man alltid falla tillbaka på gamla vanor och sen fortsätta öva upp sig med andra metoder när tillfälle ges. Men är inte riktigt färdig att ge upp helt än!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar