Annons

Tips när man fotar från flygplan

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Ska fota lite från ett litet Cessna plan ner på en bondgård bla.

Kommer fota vid 7 tiden på kvällen. Fönstret går att öppna så det borde gå att få bra bilder.

Har en Canon S2 med 12x zoom och är inte kunnig när det gäller fotande och inställningar.

Min tanke är att sätta den på auto och fota hej vilt. Men jag kanske kan få lite manuella tips. Använda zoomen eller undvika?
Slutartid på vad?

Så kort slutartid som möjligt, helst 1/500 s eller kortare. Koppla ur autofokusen, lås fokuseringen på oändligt.

Det kan ju vibrera en del, så undvik att stödja dig mot dörren när du tar kort genom fönstret. Prata med piloten, det kanske går att dra ned på gasen ett tag när ni flyger över bondgården, kanske flyga lite långsammare.

Kort slutartid är nog att föredra även om du har bildstabilisering i kameran. Det är ju fortfarande mycket solljus vid den tiden, men skuggorna har hunnit bli längre.

Hur mycket zoom du vill ha beror på hur detaljrika bilderna skall bli. men översiktsbilder där hela gården får plats är oftast trevligare. Att bara ha ett kort på ladans tak blir inte så kul.

Och håll i kamrean när du håller den i fönstret. ;)

Om det är en vanlig högvingad Cessna har man ganska brett synfält, men på ett lågvingat plan har man inte så brett område där det går att fotografera (vingen är ivägen). Då är det faktiskt enklare om man är en bit bort och har bra zoom, eftersom motivet syns längre (om det är nära kanske det bara syns 3-4 sekunder).

Det går oftast bra att fotografera även genom sidofönstret (som brukar vara en lite suddig, repig plexiglasruta) om man har objektiv med stor frontlins, men med mindre kameror vet jag inte hur bra det blir (märken i fönstret syns nog tydligare).

Skakningsoskärpa är ett problem eftersom hela planet vibrerar. Korta slutartider, håll stadigt (men stöd inte mot flygkroppen), ta så många bilder du hinner. Många blir oskarpa, men några blir oftast bra.
Vibrationerna beror inte bara på farten, de är ofta rätt olika beroende på motorns varvtal.

ANNONS