Annons

Tips mot lila filmbas på tmax

Produkter
(logga in för att koppla)

dadlas

Aktiv medlem
Kom på idag att lilafärgen försvann när jag använde kodaks HCA.
Sköljde nog ur en del också när jag hällde i vatten före framkallaren (det blir ju kraftig färg på det vattnet).
JAg skruvade av locket på dosan och kollade efter fixeringen men då var filmbasen rätt lila. Men när jag hällde ut HCA lösningen så var den rätt lilafärgad och simsalabim så var filmbasen kristallklar. Blandar alltid HCA direkt och bara ett par dl lösning (ca 3 ml pulver) och skakar dosan under behandlingstiden.

Den rosa färgen försvinner om man sköljer filmen tillräckligt länge och mycket. Ilfordmetoden med sköljagiteringar i dosan är också ganska effektiv för att få bort färgen i filmbasen.
Säkert sant men det var 2 min i HCA som gjorde susen! Har inte tänkt på det förut men det var så tydligt. Sköljer ju filmen innan HCA också men det gjorde varken till eller från men HCA behandlingen!
Det är ju konstigt att försköljning innan framkallningen tar bort så mycket färg. Själva framkallaren blir ju inte färgad de gånger jag glömt skölja innan.

Jag har också märkt att HCA är grymt bra på att få bort den där jobbiga färgen, men även att vissa framkallare är bättre än andra. Tex så blir basen nästan helt färgfri då jag använder Rodinal och med D76 så händer inte mycket.

Jag har också märkt att HCA är grymt bra på att få bort den där jobbiga färgen, men även att vissa framkallare är bättre än andra. Tex så blir basen nästan helt färgfri då jag använder Rodinal och med D76 så händer inte mycket.

Kanske ska försöka med Rodinal men nu har jag just köpt en flaska HC 110 . Får se hur det funkar. Hoppas Kodak kommer att ha ett litet sortiment kvar. HAr svårt att skiljas från tri-x och D76 och deras HCA pulver. Köpte Ilfords washaid en gång och provade på papper. Det är ju riktigt lång behandlingstid tror det rör sig om 10 minuter i washaid sedan rekomennderas riktigt lång tid i sköljen efteråt också. På HCA är det 2-3 min och 20 min skölj! För film 1-2 min och 10 min skölj, det är ju hanterbara tider!

Jag förblöter filmen för att få bort det lila på filmbasen, och det brukar räcka bra det, utan HCA eller något annat.
Då får man väl blöta rätt bra. Jag stoppar bara ner och skakar lite och då kommer det ju ut nästan svart vatten på kodaks tkornsfilmer men det räcker inte, inte för mig i vart fall, kan kanske berop på vattnets hårdhet mm.
Hälsningar
Mats

Då får man väl blöta rätt bra. Jag stoppar bara ner och skakar lite och då kommer det ju ut nästan svart vatten på kodaks tkornsfilmer men det räcker inte, inte för mig i vart fall, kan kanske berop på vattnets hårdhet mm.
Hälsningar
Mats

Det är bara att göra som du redan gör fast upprepa till vattnet blir klart. Har jag hört... :)

Jag brukar låta det stå medan jag späder framkallare och mäter upp stopp och fix, med nån enstaka agitering. Men visst, vattenhårdhet brukar spela rätt stor roll i ganska många framkallningssteg. Har väldigt mjukt vatten här. :)
Ska pröva lite längre sköljtid nästa gång. Vi har rätt hårt vatten.

Vet inte om det är filmbasen som är rosa i grunden på T-Max, eller om det är det krafigt rosaröda antihaloskiktet som orsakar filmbasens färg? Kanske bådadera? När man försköljer är det i alla fall anti-haloskiktet man sköljer bort, och vissa framkallare samt HCA gör tydligen också att färgen försvinner eller neutraliseras bättre. T-Max fix har som jag själv sett ingen verkan för att ta bort färgen., vilket man ibland kunnat läsa.

http://gelatin-silver.blogspot.com

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.