Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips Minolta XG-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Schtibb

Ny medlem
Hej,

Jag har nyligen inforskaffat en Minolta XG-1. Det ar pappas gamla SLR kamera som jag fick att experimentera med. Ar det nagon av er som ager just en sadan kamera? Ar valdigt intresserad av lite tips for en nyborjare. Jag kommer mestadels att fotografera landskapsbilder och ar fortjust i natten och hoppas kunna foto en del natt bilder. Vad har ni for synpunkter nar det galler Minolta XG-1 och olika filmer, skall man helst anvanda svartvit film eller funkar den bra aven med farg? Om jag skall ta bilder vid skymning, borde jag skaffa stativ? Vad ar en realistisk slutningstid i skymning om man anvander ett standard 50 mm objektiv pa < f/2.8? Vad skall man ha for ISO om man tar bilder i skymning och manljus (moonlight) Som ni ser ar fragorna manga, alla kommentarer ar uppskattade.

Hej
Din Minolta är en trevlig och kapabel kamera.
Den kommer att fungera utmärkt till dina motivområden.

För att få lite kött på benen innan du ger dig ut så rekommenderar jag en sväng till biblioteket och bär hem vad dom har att erbjuda på fotobokshyllan.
http://www.photozone.de/ kanske kan ha lite info och länkar åt dig.

Vad gäller slutartider/filmkänslighet/färgellersvartvitt är det precis samma sak med XG-1 som med alla andra kameror. Generellt kan man inte säga så mycket mer än "det beror lite på". Men den funkar med alla typer av 135-film.
Tar man bilder i skymning eller månljus måste man för det mesta ha såpass långa slutartider att man behöver stativ. Och då kan man lika gärna ta en lågkänsligare film, bara för att det blir mindre kornig bild (50-200 ISO).
XG-1 har ett fullt fungerande "halvautomatiskt" läge (du väljer bländare, och kameran tar en passande slutartid).
För just nattfoto funkar XG-1 utmärkt. Detta eftersom du kan ansluta en vanlig mekanisk trådutlösare (som egentligen bara är en pinne som sluter en kontakt i kamerahuset). Denna kan du låsa så slutaren står öppen för riktigt långa exponeringstider (medan du går och tar en fika eller nåt).

Jag har en havererad XG-1:a. Slutaren skar ihop (den sitter fast mitt i en bild), något som tydligen inte här helt sällsynt på Minoltor av den typen (och att reparera det kostar betydligt mer än kameran är värd). Vet inte om haveririsken minskar om man ser till att rengöra nånting (eller kanske smörja nån bit, eller vad kamerafixare nu gör).

Jag har en havererad XG-1:a. Slutaren skar ihop (den sitter fast mitt i en bild), något som tydligen inte här helt sällsynt på Minoltor av den typen (och att reparera det kostar betydligt mer än kameran är värd). Vet inte om haveririsken minskar om man ser till att rengöra nånting (eller kanske smörja nån bit, eller vad kamerafixare nu gör).

Antik tråd, ja jag vet...

Min senaste gratis foto utr. är en sliten men fungerande Minolta XG-1.
MD objektiv 45mm 2.0, & MD 135mm 3.5...båda objektiven i nyskick. Plus en Minolta blixt.

Slutaren verkade paj, men med fräscha batterier funkar den igen. Slutaren verkade inte ha fullföljt sin cykel, när strömmen gick.

Är ute efter ett tidigt XG-1 hus i mycket fint fungerande skick, ev också något till objektiv, var hittar man dom??

...& nej, jag vill inte betala något för det, mer än priset av kanske en snusdosa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar