Annons

Tips: K10D batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Jag har inte lyckats få tag på extra batterier till K10D ännu. Läste någonstans att det är samma som till Minolta Dimage A2 bland annat. Jag har nu haft ett sådant batteri i kameran några dagar och det har funkat perfekt. Batterierna OCH laddaren ser identiska ut, intressant med tanke på att A2 har några år på nacken. Det lär finnas billiga piratbatterier till A2 därute, har dock inte letat upp något ännu.

Givetvis görs ovanstående experiment helt på egen risk. Orginalbatterier är som vanligt det säkraste valet.

Re: Batt.

OK, jag ser att han tar 339 norska, blir väl närmare 400 spänn det. Pentax orginal kostar väl lite drygt 500 så det är nog inte värt det såvida man inte behöver riktigt många. Jag råkade ha en A2 liggandes, och ville ju ha lite mer vikt i batterigreppet, därför testade jag.

I alla fall tycker jag Pentax skall ha en eloge för att de försökt göra det så enkelt som möjligt och inte gjort någon löjlig liten extraklack på batteriet som många andra tillverkare gjort.

Fredrik_Hansson skrev:
400 var inte inte speciellt billigt. Jag köpte ett 1600mAh på kaffebrus för 139kr. Funkar strålande hittills..

http://kaffebrus.com/np-400-65.html
Då var det nog din kommentar jag såg. Visste inte vad kaffebrus var, trodde det var slang för typ Claes Olson elelr nåt ;-))) Testade som sagt med batteriet jag redan hade liggande på bordet och det funkade.

Får man 4 batterier för priset av ett orginal, då kan det ju vara intressant att köra pirat helt klart. Framförallt om inte Pentax får fram sina batterier. Ett extra batteri är nog lika tungts som laddaren med sladd, men tar helt klart mindre plats.

Ja namnet är sannerligen märkligt. :) Men mycket billigt har dom..

Och med fyra extra batterier kommer man faktiskt jäkligt långt, måste bli nånstans bortåt 3000 bilder innan det är dags att ladda..

Fredrik_Hansson skrev:
Ja namnet är sannerligen märkligt. :) Men mycket billigt har dom..

Och med fyra extra batterier kommer man faktiskt jäkligt långt, måste bli nånstans bortåt 3000 bilder innan det är dags att ladda..

Är det samma energiinhhehåll i Minoltabatteriet?

Ursäkta....

...men jag länkade inte till Tradera-säljare o.a. med tväksam och ojamn kvalitet.
Jag har köpt BP-511 från Kaffebrus; och man får det man betalar för.......

papi skrev:
Är det samma energiinhhehåll i Minoltabatteriet?

Hur spänningsfallet ser ut vet jag inte, om det är det du menar. Första laddningen höll däremot längre på minolta jämfört med pentax.. Inte något direkt vetenskapligt test men tillräckligt för att jag inte ska betala 4 gånger så mycket för ett orginal..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar